2.6

Föräldrafritt

Den 17-årige studenten Joel blir lämnad ensam hemma när föräldrarna reser bort. Hans vanligtvis så skötsamma liv förändras drastiskt när han träffar den sexiga Lana.

Originaltitel Risky Business
Regissör Paul Brickman
Manus Paul Brickman
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Tom Cruise, Rebecca De Mornay, Nicholas Pryor, Joe Pantoliano, Richard Masur, Bronson Pinchot, Curtis Armstrong, Kevin Anderson, Janet Carroll, Shera Danese, Raphael Sbarge

2021-07-28
Inge-vidare direkt. Detta blir gammalt väldigt snabbt tyvär#. Sen En valpig/osäker Cruise utan Cruise-Controll,bådar inte gott./ Fast De-Mornay är läcker som kåt-blickad vamp med snatteri begär###
päronanton
2020-09-10
Gillar den! Charmig!
Paramis
2018-11-05
Väldigt bra. Lana är het, synthmusiken är super och stämningen är cool!
Strongbow
2018-09-16
Redan på åttiotalet måste väl detta ha ansetts som en film med riktigt sunkiga värderingar. Musiken räddar den från en etta.
ItalyErik
2018-02-08
Sunkig och underlig. Men filmen har något. Musiken av Tangerine Dream är mycket bra.
Ramza
2017-06-15
Åldern har inte varit snäll mot denna tyvärr. Mest förbryllande
hmejl
2017-02-01
Saftig amerikansk moralkaka om entreprenörskap. Om man bortser från det budskapet var väl rullen helt okej även om jag aldrig fattat tåg-metaforen de envisas med att använda. Oklart vad den tillför förutom att Cruise får sig ett skjut på t-banan. Skapligt frustrerande rulle om man kikar på allas lustiga agerande. Vad var sen idén med den första glädjeflickan som kom hem till honom? Var det bara för ett billigt skratt åt en transa. Jag tror minsann det. Sådant ogillas.
ulpe01
2017-01-02
Borde väl ha sett den för länge sen, men förutom några snuttar här och där dröjde det tills nu. Med en sån pappa skulle jag nog också blivit hallick... Har sina roliga stunder och är sådär nostalgiskt 80-talig. Ingen höjdare, men helt ok.
GinNTonic
2017-01-01
Väldigt speciell film som tycks bedrägligt ytlig men som har betydligt mer djup om man skrapar lite på ytan. Märklig handling. Några scener är helt fantastiskt stämningsfulla och sublima.
2016-11-12
Låter på pappret som en glättig 80-talskomedi i mängden, men man kan inte ha mer fel. Visst finns alla ingredienser som genren, men här lyser ett mörkt drama igenom och tom vissa thrillerelement. Cynisk rakt igenom med en utmärkt ung Cruise och ett grymt soundtrack i form av de senaste dängorna samt snygga synthmattor av Tangerine Dream. Gillar man 80-tal är detta helt klart en höjdarfilm.