3.4

Le Mans '66

Baserad på den sanna historien om den legendariska bildesignern Carroll Shelby och den orädde föraren Ken Miles. Samtidigt som de kämpar mot sina inre demoner bygger de en revolutionerande racerbil för att göra det ingen trodde var möjligt – att utmana Ferrari under 24-timmarsloppet i Le Mans 1966.

Originaltitel Ford v Ferrari
Alternativ titel Ford Versus Ferrari
Regissör James Mangold
Manus Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Jason Keller
Genre Drama, Action, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Christian Bale, Matt Damon, Jon Bernthal, Caitriona Balfe, Noah Jupe, Josh Lucas, JJ Feild, Tracy Letts, Remo Girone, Ray McKinnon, Jack McMullen, Corrado Invernizzi, Joe Williamson, Ian Harding, Christopher Darga, Shawn Law

mammene
2021-09-07
Som inte motorintresserad och bli så fascinerad av denna film som jag blev så är det bara att tacka och ta emot. Mycket är de två huvudrollsinnehavarnas förtjänst, även om det tog ett tag att acceptera Bales något jobbiga karaktär. Matt Damon gör sig mycket bra i denna roll och de två tillsammans är stor del av behållningen. Vilken historia, då mycket tacksam att göra film på och görs det så här bra så drämmer jag i med en fyra.
StureStenhög
2021-09-07
Jag tyckte mest att det här var lite fånigt till en början, och jag hade lite problem med Bales överspel, men med tiden accepterade jag att det här nog ska ses mer som en komedi och sveptes med alltmer. Hade jag var intresserad av motorsport, så hade jag antagligen blivit förbannad på att de inte alls tar det här på allvar och tar sig massvis med friheter. Till viss del irriterar jag mig fortfarande på att det blir så överdrivet dramatiserat, men ganska snart står det också klart vilken tacksam historia det här var att göra film på. Det är dessutom otroligt tekniskt skickligt, och tidsperioden ger en extra krydda där man verkligen känner att det på den här tiden i allra högsta grad var livsfarligt på riktigt med motorsport. Damon är annars i fin form, och det blir rolig och fartfylld underhållning av det här. När 2,5 timmar försvinner iväg så här fort, så får man helt enkelt kapitulera
airohpue
2021-07-17
Säkert bättre om man är mer bilintresserad
the-godfather
2021-02-22
Snabba bilar, vassa repliker och mycket hjärta och känsla, det blir bra och när Damon och Bale spelar så bra som de gör här så kan det inte gå fel, solid fyra utav fem, rekommenderas starkt.
2021-01-17
Ändå intressant att de får en 150 min lång film om bilar och motorer att bli så bra. Snygg som bara den och aldrig det minsta tråkig.
TimBuckley
2021-01-13
Christian Bale bär upp filmen och Matt Damon blåser i medvind han med.
schramm
2020-11-02
tbt till den tiden usa byggde bra bilar. det vill inte hollywood att vi glömmer. snygg och välgjord men saknar helt någon spänning eller nerv,
Robkiller
2020-10-25
Bilfilmer brukar fungera och det här var intressant rakt igenom.
Acer
2020-09-25
en tid när män var män och racing betydde något. Fantastisk film!
MsA
2020-09-24
Bale är fantastisk som vanligt och by the way Bale är brittisk!