3.4

Le Mans '66

Baserad på den sanna historien om den legendariska bildesignern Carroll Shelby och den orädde föraren Ken Miles. Samtidigt som de kämpar mot sina inre demoner bygger de en revolutionerande racerbil för att göra det ingen trodde var möjligt – att utmana Ferrari under 24-timmarsloppet i Le Mans 1966.

Originaltitel Ford v Ferrari
Alternativ titel Ford Versus Ferrari
Regissör James Mangold
Manus Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Jason Keller
Genre Drama, Action, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Christian Bale, Matt Damon, Jon Bernthal, Caitriona Balfe, Noah Jupe, Josh Lucas, JJ Feild, Tracy Letts, Remo Girone, Ray McKinnon, Jack McMullen, Corrado Invernizzi, Joe Williamson, Ian Harding, Christopher Darga, Shawn Law

Acer
2020-09-25
en tid när män var män och racing betydde något. Fantastisk film!
MsA
2020-09-24
Bale är fantastisk som vanligt och by the way Bale är brittisk!
karlmats
2020-09-13
Bales accent tar mig ur filmen, det spelar ingen roll om den var korrekt eller inte, av samma anledning som man inte hör så mycket värmländska eller gotländska på nyheterna så borde inte Bale ha gått all in på detta. Det blir lite av världens mest påkostade buskis över det här. Sen känns det som att de målar ut PR-gubben på Ford samt hela Ferrari-organisationen som nån form av överdrivna baddingar för dramatisk effekt och jag köper det inte riktigt. Visst är det välgjort på alla tekniska plan, men jag blir aldrig överdrivet engagerad i det mänskliga eller det dramaturgiska, trots alla brummande bilar. En stark 2a.
HerrNenne
2020-05-23
Alldeles för lång, för det finns egentligen ingenting man bryr sig om här, även om de försöker bygga upp mot något. Finns ingen nerv. Tar riktigt lång tid innan man orkar med Bales rolltolkning men till hans försvar så blir det faktiskt filmens höjdpunkt när man väl vant sig. Varför ska man heja på Ford?
Spook
2020-04-04
christian bale överglänser alla!
Xeno
2020-03-15
Bra och trovärdiga rolltolkningar. Fräna bilar och härlig atmosfär
PeterTheW
2020-03-01
Det är faktiskt en rejäl bragd i sig att Mangold lyckas såhär bra med en film som egentligen knappt har en handling. Bale, Damon och bra tempo gör att jag verkligen gillar detta.
abnormal
2020-02-17
Skapar intresse, engagemang och spänning även om man inte är intresserad av bilar. Välspelad, rolig och snygg.
Ful_fisk
2020-02-09
Egentligen finns det ju inget som engagerar alls här; vem fan bryr sig om Ford lyckas slå Ferrari i ett gammalt race, speciellt när Ferrari ger ett betydligt mer genuint och äkta intryck än den gamle född-med-silver-sked-surgubben Ford. Antagligen ska man vara jänkare och känna blodet pumpa snabbare för den amerikanska bilen än för italienarna eller något... Men samtidigt fungerar det ändå. Bilsekvenserna är riktigt effektiva, och även ifall man sett det mesta förut så bär Bale och Damon filmen framåt bra genom Mangolds stilrena regi. Ingen film som på något sätt förtjänar en oscarnominering för bästa film, men absolut en småtrevlig race-rulle som underhåller gott för sin lite för utdragna längd.
Molestaire
2020-02-08
De 152 minuterna flyger förbi utan att jag tänker på det. Glömd inom fem minuter, men visst var det en härlig stund!