3.4

Le Mans '66

Baserad på den sanna historien om den legendariska bildesignern Carroll Shelby och den orädde föraren Ken Miles. Samtidigt som de kämpar mot sina inre demoner bygger de en revolutionerande racerbil för att göra det ingen trodde var möjligt – att utmana Ferrari under 24-timmarsloppet i Le Mans 1966.

Originaltitel Ford v Ferrari
Alternativ titel Ford Versus Ferrari
Regissör James Mangold
Manus Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Jason Keller
Genre Drama, Action, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Christian Bale, Matt Damon, Jon Bernthal, Caitriona Balfe, Noah Jupe, Josh Lucas, JJ Feild, Tracy Letts, Remo Girone, Ray McKinnon, Jack McMullen, Corrado Invernizzi, Joe Williamson, Ian Harding, Christopher Darga, Shawn Law

2021-01-17
Ändå intressant att de får en 150 min lång film om bilar och motorer att bli så bra. Snygg som bara den och aldrig det minsta tråkig.
TimBuckley
2021-01-13
Christian Bale bär upp filmen och Matt Damon blåser i medvind han med.
schramm
2020-11-02
tbt till den tiden usa byggde bra bilar. det vill inte hollywood att vi glömmer. snygg och välgjord men saknar helt någon spänning eller nerv,
Robkiller
2020-10-25
Bilfilmer brukar fungera och det här var intressant rakt igenom.
Acer
2020-09-25
en tid när män var män och racing betydde något. Fantastisk film!
MsA
2020-09-24
Bale är fantastisk som vanligt och by the way Bale är brittisk!
karlmats
2020-09-13
Bales accent tar mig ur filmen, det spelar ingen roll om den var korrekt eller inte, av samma anledning som man inte hör så mycket värmländska eller gotländska på nyheterna så borde inte Bale ha gått all in på detta. Det blir lite av världens mest påkostade buskis över det här. Sen känns det som att de målar ut PR-gubben på Ford samt hela Ferrari-organisationen som nån form av överdrivna baddingar för dramatisk effekt och jag köper det inte riktigt. Visst är det välgjort på alla tekniska plan, men jag blir aldrig överdrivet engagerad i det mänskliga eller det dramaturgiska, trots alla brummande bilar. En stark 2a.
HerrNenne
2020-05-23
Alldeles för lång, för det finns egentligen ingenting man bryr sig om här, även om de försöker bygga upp mot något. Finns ingen nerv. Tar riktigt lång tid innan man orkar med Bales rolltolkning men till hans försvar så blir det faktiskt filmens höjdpunkt när man väl vant sig. Varför ska man heja på Ford?
Spook
2020-04-04
christian bale överglänser alla!
Xeno
2020-03-15
Bra och trovärdiga rolltolkningar. Fräna bilar och härlig atmosfär