2.5

Före solnedgången

Filmen handlar om den mäktige industrichefen Matthias Clausens kamp för fabriken som är hans livsverk. Fabriken lider brist på råvaror och Clausen ger order om att stora belopp skall användas till kemiska experiment. Mot sig har han både en förstockad omvärld och sin egen familj som vill ställa honom under förmyndare. Filmen är baserad på en roman av Gerhart Hauptmann.

Originaltitel Der Herrscher
Alternativ titel The Ruler
Regissör Veit Harlan
Manus Harald Bratt, Curt J Braun
Genre 30-tal, Drama
Skådespelare Emil Jannings, Marianne Hoppe, Helene Fehdmer, Käthe Haack, Maria Koppenhöfer, Hilde Körber, Paul Bildt, Max Gülstorff, Herbert Hübner, Theodor Loos, Harald Paulsen, Hannes Stelzer, Paul Wagner, Peter Elsholtz, Rudolf Klein-Rogge

goeran
2013-02-23
Veit Harlans film Der Herrscher (svensk titel Före solnedgången) från 1937, efter ett skådespel av Gerhart Hauptmann, är välgjort drama om den store industrimannen Matthias Clausen som måste försvara sin industriimperium mot sina giriga barn. Emil Jannings är strålande i rollen som Matthias Clausen liksom Marianne Hoppe i rollen som Inken Peters.