3.2

Förhandlaren

En gisslanförhandlare, Danny Roman, blir anklagad för mord på en kollega - och som en sista utväg tar han själv gisslan för att få en möjlighet att hitta den skyldige. Att ha en av de absolut bästa förhandlarna som motståndare innebär förstås en mardrömssituation för polisen...

Originaltitel The Negotiator
Regissör F Gary Gray
Manus James DeMonaco, Kevin Fox
Genre Kriminalare, Mysterium, Drama, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Kevin Spacey, David Morse, Samuel L Jackson, Ron Rifkin, John Spencer, J T Walsh, Siobhan Fallon, Paul Giamatti, Regina Taylor, Bruce Beatty, Michael Cudlitz, Carlos Gómez, Dean Norris, Nestor Serrano, Tim Kelleher, Doug Spinuzza

jcoke88
2020-04-17
Filmen i övrigt lämnade mig kall, även om Samuel L. Jackson var mysig att titta på fram till typ minut tjugo.
jcoke88
2020-04-17
Spaceys roll grundas i att han ska vara nån slags superinkännande humanist. Upplevde stor desillusion eftersom vi nu vet att han är pederast. Brukar skilja på person och verk, men här var det något väldigt påtagligt som störde.
Andreas_
2017-10-22
bra thriller som håller helt okej än idag, när den kom ut 98 så måste jag säga att jag verkligen älskade den och tyckte att det var en av dom absolut bästa filmerna från 90 talet, idag är det inte riktigt så exalterat utan mer att den håller helt okej än idag med lite brister här och var vilket håller betyget nere lite grann, Samuel L Jackson och Kevin Spacey gör två av sina absolut bästa roller i sina karriären och här var dom i sina prime dagar dessutom och deras fantastiska skådespeleri höjer ju nivån på filmen ett snäpp men regissören F Gary Grey har aldrig gjort något riktigt bra utan är en väldigt medioker actionregissör, precis som hans kollega Antonie Fuqua, men detta är nog utan tvekan hans absolut bästa film. Det är spännande och välspelat som sagt men var mycket mer spännande och intensivt när den kom, idag blir det inte lika hög "wow faktor" men funkar ändå helt okej, Betyget blir en stark 3:a och 4:an är inte långt borta men det är lite ologiska luckor som drar ner betyget ett snäpp.
2017-06-08
Spännande och underhållande thriller med bra skådespelare.
Roswall
2017-01-17
Mysig 90-tals spänning som håller bra klass som sådan.
RustyFilm
2016-12-09
En felaktigt anklagad person som kämpar för sin rättvisa. Det är ju inte första gången en film har detta tema. När sen handlingen utspelas i det Amerikanska polisväsendet med välgödda pangande poliser som hänger under helikoptrar, rusar i trappor och hasar i ventilationstrummor. Blir ju det hela än mindre originellt. Alltså, något nyskapande finns det inte i det här men ändå en hyfsat spännande aktion-thriller.
Solidus
2016-04-10
Solid thriller från det ljuva 90-talet. Välspelat, påkostat och vågar ta sig sid för att bygga upp karaktärerna. "Förhandlaren" är definitivt ett sevärd gisslandrama, som tyvärr har glömts bort. Den är inte unik på något sätt, men den levererar med kvalitet. Det blir en välförtjänt 4:a i betyg.
92axha10
2015-11-10
Riktigt välgjord thriller/action när det är som bäst. Aldrig tråkig, Jackson och Spacey spelar av varandra bra. Dialogen är välskriven och rakt igen väl utförd film.
okidoki
2015-11-09
Jodå, den var spännande och välspelad. Så mycket skjutande är inte bra för själen att se. Stackars USA. Sjukt i sin ursprungliga betydelse.
Halofreak92swe
2015-04-07
Spännande gisslandrama med bra skådespelare och tät story. Nära 4an men kändes aningen utdragen. 3+.