3.2

Förhöret

Jörn Donner med sin omfattande filmkarriär i bagaget har de senaste åren ägnat sig åt finsk nutidshistoria, här i ett tätt, konsekvent kammarspel om den finskättade Kerttu Nuorteva som spionerar i Helsingfors för ryssarna under andra världskriget. Kerttu, en verklig historisk person, grips och förhörs i hopp om att hon ska avslöja Sovjetunionens spionagetaktik. Så gott som hela filmen utspelas i fängelset, med långa samtal om kommunism, finsk och rysk litteratur, patriotism och arv. Fokus ligger på Kerttus gradvisa mentala förändring. Hon går från övertygad sovjetmedborgare som bjuder hårdnackat motstånd till att börja ifrågasätta sin lojalitet mot en nation som behandlat henne illa och skickat henne på detta dödsdömda uppdrag.

Originaltitel Kuulustelu
Regissör Jörn Donner
Manus Olli Soinio
Genre 2000-tal, Drama, Krig
Skådespelare Hannu-Pekka Björkman, Minna Haapkylä, Pertti Sveholm, Lauri Nurkse, Markku Maalismaa, Marja Packalén, Kristiina Elstelä, Marcus Groth, Rea Mauranen

LadyFlanders
2013-02-18
Stillsamt och välgjort litet kammarspel, utfört med enkla yttre medel men med skickliga skådespelare. Sevärd. Bygger på en sann historia.
InzZzomnia
2013-02-17
Ser ut som de åkt till Australien och köpt kulisserna från Kvinnofängelset och även letat fram samma kameror, filmare och ljussättare. Väldigt lågbudget.. Storyn i sig är rätt ok men njäe, så mycketmer än en svag, svag trea blir det inte.
kolle82
2013-02-17
Intressant första timme med många tonskiftningar i skådespelet, sedan tunnas det ut och mattas av när Kerttu börjar "ge sig" tyvärr.
Dele
2012-11-22
Mycket flagnande betong, gråa färger och cigarettrök hjälper till att stärka den tunga och vemodiga känsla som finns i detta välspelade kammarlika drama. Strak trea i betyg.
Rele
2012-05-30
Skådespelarna är så duktiga att jag ger en stark trea.
kennert
2012-05-27
Goda skådespelare uppväger något segt tempo.
HerrArne
2012-05-25
Minna Haapkylä imponerar och när väl teaterdammet skakats av en bit in i filmen var den intressant att följa.
Ola_Schubert
2012-05-25
Ett helt ok kammarspel om ett finländskt förhör av en sovjetiskt spion under fortsättningskriget. Minna Haapkylä gestaltar på ett utmärkt sätt spionens gradvisa mentala resa. Detta är egentligen ett kammarspel för den specialintresserade. De finländska nationella argumenten känns iof lite tunna. Men den stalinistiska propagandan, känns i konfrontation med den brutala verkligheten, ännu tunnare. Så denna verklighetsbaserade skildring känns ändå realistisk. En stark trea i betyg får det bli ifrån mig.
goeran
2010-12-12
Intressant och välgjort om en verklig spionhistoria under Andra världskriget.