3.8

Förnuft och känsla

Marianne Dashwood förälskar sig i den stilige John Willoughby och struntar i sin syster Elinors varningar om att hennes impulsiva beteende kommer att leda till skvaller.

Originaltitel Sense and Sensibility
Regissör John Alexander (IV)
Manus Andrew Davies
Genre Drama, Romantik, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Wendy Albiston, Linda Bassett, Lucy Boynton, Dominic Cooper, Oisin Dickie, Mark Gatiss, Daisy Haggard, Rosanna Lavelle, Anna Madeley, Jean Marsh, Janet McTeer, Hattie Morahan, David Morrissey, Claire Skinner, Dan Stevens, Damien Thomas, Charity Wakefield

mingping
2010-01-28
Ibland får jag för mig att jag inte gillar Jane Austen filmer, men sen likt förbannat sitter jag helt plötsligt framför tv:n och är helt hänförd. De nyare filmatiseringarna verkar träffa mig någonstans rakt i intellektet, för jag kan inte låta bli att gilla dem. Samma gäller förstås för den här versionen av "Förnuft och Känsla". Otroligt snyggt utförd, välspelad och fängslande.
Nightcrawler
2010-01-17
Bättre än Ang Lees version, som visserligen är bra men har en tendens att lägga all vikt på romantiken. Den här känns mer genuin, mindre Hollywood. Plus för alla skådisar.
Robs
2010-01-02
Så mycket bättre än filmen med kate winslet och hugh grants. Riktigt bra skådespel, storyn e bättre berättad och otroligt bra känsla.
KlaraSofia
2009-08-15
Berättelsens storhet ligger i hur pricksäkert den tecknar porträtten av olika människotyper och deras sätt att angripa och tolka tillvaron. Framför allt systrarna (Sense and Sensibility), men även männen, är först och främst "karaktärer" som man träffat på många gånger i livet. Fantastiskt skådespeleri, bra regi och musik och foto - överhuvudtaget en fin produktion från BBC, och jag håller med om att den slår Ang Lees version med Emma Thompson och Kate Winslet med några noslängder.
Mabelle
2009-08-13
Jag blev så glatt överraskad att boken blev så vackert filmatiserad. Jag har aldrig sett ett sådant sätt att uttrycka känslor och jag var fast från början till slut trotts att jag visste precis vad som skulle sägas och göras.
danneman84
2009-08-12
Stabil Austen filmatisering på alla sätt och vis. Att sen historien känns som en blekare variant av stolthet och fördom drar ner, den lyckas liksom aldrig fånga mig.
superjojjjo
2009-07-26
denna är absolut bättre än den tidigare
answai
2009-05-17
Klart bättre filmatisering än Ang Lees, genomgående också bättre skådespelarinsats; visar att kvalité inte sitter i namnen utan i genomförandet. Sen är inte detta någon av Austins bättre historier.
Netza
2009-03-20
Åh. <3
Adore3e
2009-03-14
Jag älskar den här otroligt charmiga miniserien fylld till bredden med kärlek.