2.7

Förortsungar

När Amina har väntat på sitt uppehållstillstånd i tre år, dör hennes morfar och plötsligt ställs allt på sin spets. Hon får gömma sig hos den piercade och tatuerade punkaren Johan. I samma slitna förort bor den helt vilda Mirre och tillsammans börjar de kämpa för att Amina ska få stanna i Sverige och hos Johan.

Originaltitel Förortsungar
Alternativ titel Kidz in da Hood, F.O.U.
Regissör Catti Edfeldt, Ylva Gustavsson
Manus Ylva Gustavsson, Hans Renhäll
Genre Drama, Familjefilm, Musikal, 2000-tal
Skådespelare Gustaf Skarsgård, Jennifer Brown, Sanna Ekman, Sunil Munshi, Dogge Doggelito, Olle Sarri, Big Fred, Embla Hjulström, Beylula Kidane Adgoy
Betygsantal 1910

Skapad 2019-12-15 av Mamoulian
Flyktingbarnet Amina och hennes morfar, båda från Somalia, gömmer sig hos den snälle hårdrockaren Johan (Gustav Skarsgård) i väntan på ett uppehållstillstånd. När morfadern avlider kort dä...   Läs mer »

LillaBlåaMus
2019-02-07
Okej som barnfilm, trots vissa brister (t ex några sångnummer för mycket). Fina Amina! Knapp trea.
2018-02-27
Nej, blä vilken dålig film...
päronanton
2018-02-04
Jag tycker den är helt klart sevärd, men inte mer än så.
2017-10-25
RustyFilm
2016-12-11
En moderniserad Rännstensungar med handlingen placerad i en typisk storstadsförort (här Fittja, tror jag). En historia med mycket värme och lite trovärdighet.
2016-10-22
Helkass!
cruze
2015-07-04
Filmen i sig skulle jag kunna sätta en trea på då den är rätt okej, främst Skarsgård lyfter filmen. Men dessa milt sagt pinsamma musikinslagen drar filmen ner i avgrunden.
solan
2014-06-21
Soctanten onaturlig men Skarsgård och barnen bra prestationer
solan
2014-06-21
Söt men hade varit bättre utan sångnumren.
Sandman
2014-02-19
Relationerna karaktärerna emellan är bra. De konstruerade konflikterna (främst den med tjuvarna) är det inte.