2.3

Försummad av sin fru

Siska och Pelle Hedberg är nygifta och arbetar båda som journalister på Dagens Morgonpress. Hon sköter en hjärtespalt och han den lätta sidan med dagsversen och små nyheter. Problemet är att de inte hinner ses ofta och Pelle blir riktigt arg på henne efter att tre dagar i rad ha lagat middag utan att hon kommit hem och ätit av den. Och när Siska försvarar sig med att hennes intressen inte låter sig styras av mattider, får han en infam idé. Peller skriver under signatur ett brev till Siskas hjärtespalt; han frågar hur han skall komma till rätta med sin försumliga fru. Siska råder honom att inte isolera sig med problemen; i stället för att reta upp sig på sin fru bör han intressera sig för andra människor och lära sig att tänka mer oegennyttigt.

Originaltitel Försummad av sin fru
Alternativ titel Neglected by His Wife
Regissör Gösta Folke
Manus Sven Björkman
Genre Komedi, Drama, 40-tal
Skådespelare Irma Christenson, Karl-Arne Holmsten, Agneta Prytz, Carl Hagman, Åke Claesson, Harry Ahlin, Barbro Flodquist, Ingrid Luterkort, Sif Ruud, Lars Kåge

FabianBom
2012-06-06
småcharmig romantisk komedi med holmsten i huvudrollern
NtoNW
2011-09-05
En film som hade lite mer än motsvarande filmer från 40-talet. Fr a bra skådespeleri, som oftast kändes äkta. Det blev kanske lite flamsigt en bit in i filmen men Gösta Folke lyckas hålla det på en vardaglig nivå.