3.5

Försvunnen

I ett sydamerikanskt land försvinner den amerikanske journalisten Charles Horman. Hans far försöker förgäves få besked från Washington om vad som hänt. Till slut åker han dit för att undersöka saken på egen hand.

Originaltitel Missing
Regissör Costa-Gavras
Manus Costa-Gavras, Donald Stewart
Genre Thriller, Drama, 80-tal
Skådespelare Sissy Spacek, Jack Lemmon, Melanie Mayron, John Shea, Charles Cioffi, David Clennon, Richard Venture, Jerry Hardin, Richard Bradford

labi
2017-08-27
Mjae... Tycker Costa-Gavras blandar och ger. Den här filmen var säkert aktuell när den kom, men nu känns den mest seg. Jack Lemmon är som vanligt lysande, men filmen känns fantasilös, kanske beroende på att den bygger på verkliga händelser. Vangelis soundtrack känns malplacerat och daterat. En kul detalj i filmens sista tredjedel: Alan Penrith som har en liiiiten biroll som mr Cross kan stå för filmhistoriens sämsta skådespelarinsats, och då är han med i typ en halv minut. Att han dessutom är med i samma scen som mästerlige Lemmon förstärker hans uselhet ytterligare. Måste vara en statist som i panik har slängts in i sista sekund...
saggesaliv
2016-09-10
Costa-Gavras har lyckats skapa en lysande, spännande och gripande politisk thriller. Detta är ett väldigt fint dokument över just den Chilenska militärkuppen, där man inte överdrivet statuerar USAs inblandning utan endast antyder den i spelformat. Sissy Spacek gör en känslofylld och eminent porträttering utav Charles fru, en av de absolut bästa rollprestationer jag sett henne göra. Likaså Jack Lemmon porträtterar Charles far på ett mycket bra och känslosamt sätt. Detta är en otroligt välgjord film med grymt bra manus. Vangelis har gjort ett sjukt snyggt soundtrack i elektronisk tappning och det passar filmen utmärkt! En film som griper tag och sätter spår, imponerande. Betyg: 72/100
todape
2015-04-10
Inte film som inte åldrats väl. 4/10
2015-01-05
Jag hade hört positiva saker om denna film före jag satte mig för att se den men för mig var det egentligen inte innan Jack Lemmon kliver in handlingen som jag börjar hålla med. Lemmon gör en fantastisk insats och lyckas få mig att känna vad hans karaktär känner i varje ögonblick. När jag nu skriver om Jack Lemmon så inser jag att det är han som är filmen och det som gör filmen sevärd för mig. Ta bort hans karaktär och hans prestation så faller betyget för filmen som helhet. 4-
Ful_fisk
2014-05-12
Jag gillar verkligen politiska thrillers, gärna om USAs alltför lite diskuterade stöd av vidriga stadskupper. Denna film handlar om hur en man försvinner i Chile när Pinochet tar makten. Vi följer hans fru (Sissy Spacek) och far (Jack Lemmon) i en till synes hopplös jakt om att finna honom. Realistiskt och starkt, en på i stort sett alla sätt lysande film! Det enda problemet är kanske att den enbart ger en amerikansk inblick i situationen. Man vill gärna se mer av chilienarna och inte bara tycka synd om de ytterst få amerikaner som drabbades. Baserad på verkliga händelser. Mycket sevärd!
atroxa
2014-01-08
Stark film och blev imponerad av Costa-Gavras då Mad City var enda filmen jag sett. Nu ska jag sätta mig och kolla in Z.
auragolf
2013-12-04
En till stark film av Costa-Gavras. Filmen är speciellt intressant som ett historiskt dokument från statskuppen i Chile på 1970-talet. Den väckte mycket uppståndelse då den premierade, vilket gör att den får en ytterligare fascinerande sida. Och inte har tematiken på något sätt förlorat sin aktualitet: samma typ av problematik finns än idag - om i andra länder, världsdelar. "Missing" känns dock annorlunda än den tidigare "Z", vilket högst antagligen beror på att händelseförloppet är ett annat och att fokus i filmen nog är mera på den personliga tragedin än på problemet med den amerikanska statsinblandningen i Pinochets kupp. Även i "Missing" lyckas Costa-Gavras med konststycket att observera och beskriva, inte ta politiskt ställning. Var och en som kan tänka kritiskt kommer nog ändå till mer eller mindre samma slutsats!
sirkurt
2013-01-13
I början kändes filmen lite väl rörig och ostrukturerad men när man väl lär känna de två huvudpersonerna och deras letande blir det en spännande och fascinerande film. Jack Lemmon och Sissy Spacek är dessutom otroligt bra.
Hypostas
2013-01-06
Oj, vilken fantastisk film. Jag vill särskilt lyfta fram Vangelis suggestiva musik, det utmärkta skådespeleriet av Lemmon, Spacek mfl., samt naturligtvis det suveräna och Oscarsbelönade manuset. Spännande berättarteknik och en bitvis nästan apokalyptisk undergångsstämning som verkligen trollbinder tittaren. Stark fyra till en av de bästa politiska thrillers som jag sett.
Jannebanan
2012-07-23
En frustrerande berättelse om USA's inblandning i statskuppen i Chile. Jack Lemmon levererar en kanonroll som engagerad men maktlös far.