1.7

Fortress 2

Om man sitter i ett fängelse, utslängt i rymden 4.000 mil från jorden, så har flykt aldrig varit att tänka på - förrän nu.

Originaltitel Fortress 2
Alternativ titel Fortress 2: Re-Entry
Regissör Geoff Murphy
Manus John Flock, Peter Doyle
Genre Action, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Christopher Lambert, Pam Grier, Liz May Brice, Willie Garson, Patrick Malahide, Yuji Okumoto, Anthony C Hall, Nick Brimble, Aidan Ostrogovich, David Roberson, Beth Toussaint, Fredric Lehne

Solidus
2015-12-13
All charm från första filmen är borta och kvar är en seg och bedrövlig historia där Lambert väser fram obegripliga meningar. Filmen får dock en 2:a pga av dess huvudidé: att rymma från ett fängelse i rymden.
precious_death
2014-11-16
fantastiskt dålig film. den första hade en viss intensitet som man har slarvat bort här. här har man bara kvar det dåliga från originalet: bristande manus, dåliga skådisar, ingen logik. till det har man lagt specialeffekter som ser ut som nintendo på 90-talet.
Korben_Dallas
2013-09-02
För B
SweFilmOnly
2013-03-31
En bra film, det finns en spännande handling som gör den bra i det stora hela, fastän den hade fått en etta här. men jag begriper varför någon gav den en etta... Det finns scener som verkar lite för orealistiska, att befinna sig i vacuum och överleva i flera minuter, skjuta vilt medan man får i sig hundratals volt och raderade filer som magiskt bara återuppstår... Men jag bortser från det och kan ge filmen en trea. Klart bättre än föregångaren!
RobinsTaste
2012-07-04
Skrattretande stunts och strunt! Skrattar åt det urdumma introt med blixtstor mitt på dan och hästlöpning till heavy metal musik!
karlmats
2012-01-24
Se på fan, en uppföljare som är bättre än originalet. Då man uppenbarligen inte haft varken pengar eller idéer till att göra en bra film väljer man istället att göra en rolig film. Någon annan bedömning kan jag inte göra när jag ser alla idiotiska saker som händer i den här filmen. Lambert är ju jävligt usel alltså men jag gillar honom ändå. Patrick Malahide är störtskön som elak fängelsedirektör och låter väldigt lik Malcolm McDowell vilket är en megakomplimang. Framför allt gillar jag hans diskussioner med datorn som flippar mer och mer vartefter galenskapen tilltar. Lite inslängda unisexduschscener på det så har vi en bra grund att stå på. Sen får man in Pam Grier på ett hörn, en viril kackerlacka dyker upp, en scen där Lambert flyger genom rymden och håller andan kombinerat med att det inte finns nån logik alls i hela flyktförsökets utveckling. Samtidigt finns också alla klichéer i den här typen av filmer med. Lagom fulsnygga miljöer uppe i rymden och tempot är bra rakt igenom. Trots uselheten blir det två rymdtummar upp till detta spektakel.

2011-07-29
bra actio,nbra dailog oc h överaskande bra
LaDecima
2010-05-03
Tssss.
Rupe
2010-02-17
Denna film får mig att tänka på nåt av de sämre avsnitten ur serien Lexx. Tvivelaktig rymdfysik, primitiva CGI-effekter och flummiga skådespelarinsatser. Verkar som alltsammans filmats helt utan omtagningar bara för att få jobbet överstökat så kvickt och billigt som möjligt. Men lite charmigt är det ändå med denna bedrövliga B-filmskänsla, så jag sätter en tvåa, trots allt..
Djason
2009-06-04
1:an var bra men den här är ljusår efter, inte så konstigt då den utspelar sig i rymden. Riktigt dålig, har ni sett 1:an och tycker den var bra låt denna vara.