2.9

Föryngringsprofessorn

Barnaby är en kemist som jobbar på föryngringsmedel, men när en försöksapa häller formeln i kontorets dricksvatten går allt fel.

Originaltitel Monkey Business
Regissör Howard Hawks
Manus Ben Hecht, I A L Diamond, Charles Lederer, Howard Hawks
Genre Komedi, 50-tal, Fantasy
Skådespelare Cary Grant, Ginger Rogers, Charles Coburn, Marilyn Monroe, Hugh Marlowe, Henri Letondal, Robert Cornthwaite, Larry Keating, Douglas Spencer, Esther Dale, George Winslow, Kathleen Freeman

2016-02-07
Småkul och charmig men känns lite föråldrad. Stark tvåa.
Howler19
2016-01-24
Länge tyckte jag att det här var ganska roligt, men vid något skede gick det över min gräns och blev för flamsigt och farsaktigt.
myslas
2016-01-01
Funkar utmärkt som matinéförströelse och vissa scener får en att skratta högt. Både Cary Grant och Ginger Rogers är utmärkta i sina roller medan Marilyn Monroe mest finns med som ögongodis. Jag kan däremot inte skratta åt några scener med schimpansen när man numera vet vilken skada man gör när man tar dessa djuren från deras naturliga miljö.
2014-11-30
Då var Marilyn Monroe-boxen öppnad och först ut blev denna film där dock Monroe mer innehar en roll i form av "ögongodis" än som en duktig skådis. Istället är det Cary Grant och Ginger Rogers som levererar och firar komiska triumfer. Filmen har dock sina svagheter men lyckas underhålla för stunden. Samspelet mellan Monroe och Grant är kul.
Astrojacob
2012-08-18
Såg den för MM´s skull men blev glatt överraskad. Har sett för många crazyfilmer med Cary Grant så det får räcka med en stark Trea. Varken jättebra eller dålig.
KimEkberg
2012-08-09
äh vad är det här för skitsnack? äntligen en film som tillåter sig själv att löpa amok. den var ju helt underbar. tramsig på ett bra sätt, jättebra skådisar förutom kanske monroe (men hon duger), tjusigt fotad, dessutom en bra skildring av parrelationen. och dessutom tycker jag att kvinnosynen är bra mer komplex än många andra samtida filmer. Hawks är ofta intressant ur ett feministiskt perspektiv.
voyageur
2012-01-19
Menlös handling, blir snarare irriterad om inte annat på kvinnosynen än road av den larviga komiken.
mazquara
2012-01-04
kul idé, inte så kul film

2011-12-21
charmig, larvig och smått underbar
TobiasRydén
2011-11-17
En bagatell med fånig handling, men emellanåt riktigt kul. Jag är mycket imponerad av regin av de djur och barn som är med i filmen.