2.5

Four Days of Snow and Blood

Baserad på "2.26-incidenten", ett kuppförsök i Japan 1936 av ultra-nationalistiska delar av militären. Flera ledande politiker dödades och centrala Tokyo hölls ett kort tag av kuppmakarna innan kuppen slogs ner.

Originaltitel 226
Alternativ titel Ni-ni-roku
Regissör Hideo Gosha
Manus Kazuo Kasahara
Genre Action, Drama, Krig, 80-tal
Skådespelare Masahiro Motoki, Tomokazu Miura, Ken'ichi Hagiwara, Hiroshi Katsuno, Masaya Katô, Tatsuya Nakadai, Shirô Sano, Naoto Takenaka, Tsuyoshi Ujiki

TheJack
2014-08-18
Gosha ägnar sig huvudsakligen åt billig sentimentalism när han tar sig an militärkuppen i Japan 1936. Det är sunkigt att man skall tvingas sympatisera med endimensionella fascister; inte heller är det särskilt intressant att titta på när det saknas social och politisk kontext. Det blir aldrig mer än en ren skildring av ett händelseförlopp - givetvis också en där alla kvinnor är utskrivna ur historien.
goeran
2013-02-15
Hideo Goshas Four Days of Snow and Blood (226) från 1989 är en sevärd och intressant film om en berömd händelse i japansk 1900-talshistoria, den s k 26 februari incidenten (26 – 29 februari 1936), då en grupp unga nationalistiska officerare från Kōdōha-fraktionen försökte att genomföra en militärkupp. Filmen är välgjord och återger såvitt jag kan bedöma i allt väsentligt det verkliga händelseförloppet; en brist är dock de sentimentala och lite gråtmilda inslagen på slutet som jag inte tycker passar in i ett japanskt ödesdrama. För övrigt kan noteras att det är samma historiska händelse som utgör bakgrunden för Yukio Mishimas betydligt stramare film Patriotism från 1966. Bland skådespelarna lägger man särskilt märke till Ken'ichi Hagiwara som kuppledaren kapten Nonaka men även Tomokazu Miura som kapten Ando är bra.