2.8

The Four Feathers

Året är 1898 och platsen är Sudan. Den brittiska officeren Harry Faversham avgår från sin post alldeles innan ett slag mot rebeller i Sudan. Hans fästmö och tre vänner uppfattar det som feghet, vilket gör Faversham så knäckt att han känner sig tvingad att bege sig till Sudan ändå.

Originaltitel The Four Feathers
Regissör Shekhar Kapur
Manus Hossein Amini, Michael Schiffer
Genre Äventyr, Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Heath Ledger, Kate Hudson, Wes Bentley, Djimon Hounsou, Alex Jennings, James Cosmo, Kris Marshall, Rupert Penry-Jones, Tim Pigott-Smith, Michael Sheen, Lucy Gordon

Skapad 2004-02-21 av Loomis
Regissören Shekhar Kapur följer upp sin prisbelönta “Elisabeth” från 1998 med ännu en tillbakablick i historien. Denna gång är det unga brittiska soldater som står i fokus. Huvudrollerna spe...   Läs mer »

Murvel48
2015-12-28
En helt igenom irriterande film och mest irriterande var heath ledger.
RichardEk
2013-07-20
Äventyrsfilm av klassiskt snitt filmad med visuell bravur. Heath Ledger gör också mycket för filmen, som tvehågsen hjälte klämd mellan konventioner och egna övertygelser. Som en postkolonial kommentar fungerar filmen också utmärkt, Shekhar Kapur är en intressant regissör.
Satai
2010-07-13
Snyggt fotad film där bildspråket och soundtracket används på ett riktigt bra sätt för att kontrastera brittisk imperialism mot orientalisk individualism. Tydligast märks det i användandet av fyrkanten, i bl.a. den inledande dansscenen och det avslutande slaget där den brutna formationen (broken square) får ses som början till slutet för imperiet, och hur den kontrasteras mot öknens böljande former. PS. @ Totenkopf. Tyvärr har filmen ingenting med Zulu-kriget att göra, förrutom att många av de inblandade i det oxå deltog i Sudan-kampanjen.
ernils_l
2010-04-20
Med tanke på den talang som är involverad i produktionen är det en stor besvikelse. Ledger har ingenting att arbeta med, manuset är trögt och inte alls lika välskrivet som tidigare versioner. Och jag förstår verkligen inte Hounsous roll, han kommer och går utan någon motivering. Hyfsad 2:a för att den trots allt är ganska snygg, men inte mer. Lång och dåligt skriven och med underpresterande skådespelare.
Totenkopf
2010-01-02
Kul att se en lite nyare film om Zulukriget, Helt klart spännande och bra foto.
Djason
2009-09-28
Skaplig nyinspelning, men filmen är lite rörig och även om man vill så blir man aldrig riktigt engagerad i handlingen. Dock är det snygga stridsscener.
Taandborste
2009-08-13
Den hade inget som höll intresset uppe och handlingen var inte jättebra, rätt rörig. Det tog ett tag innan jag kom in i filmen och jag kommer nog inte se den igen, tyvärr.
Girona
2009-06-28
Oengagerande och rörig handling, platta insatser av skådespelarna, intetsägande foto och dessutom är filmen på tok för lång. Jag kan inte komma på något positivt alls med denna film... det skulle vara att Heath Ledger har en grymt snygg häst i en scen, men inte ens hästens prickfria insats räcker för att lyfta filmen till en tvåa.
ohcaptain
2008-10-18
ledger och bentley är riktigt bra, men varje sed med hudson känns bara tragisk. det enda jag tänkte var "varför har man överhuvudtaget gjort den här filmen?"
Blink182
2008-04-30
Asså den e egentligen helt ok. Men det är nåt med den som jag inte gillar. Kan bara inte sätta fingret på vad.