3.2

Fram för lilla Märta

En arbetslös musiker lyckas få plats i en damorkester genom att klä ut sig i kvinnokläder. Han reser med damtrion till ett engagemang i Lillköping och gör stor succé som lilla Märta.

Inspirerad av pjäsen Charley's Aunt av Brandon Thomas från år 1892.

Originaltitel Fram för lilla Märta
Alternativ titel Fram för lilla Märta eller På livets ödesvägar
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman
Genre Komedi, 40-tal
Skådespelare Stig Järrel, Hasse Ekman, Elsie Albiin, Agneta Lagerfeldt, Gull Natorp, Margit Andelius, Julia Cæsar, Thor Modéen, Erik A Petschler, Hugo Jacobsson, Charlie Almlöf, Erik Rosén, Douglas Håge

Redheaded
2018-12-23
Gud, vad roligt en söndagseftermiddag! Den stora behållningen är förstås min favorit, Stig Järrel! Söt som lilla Märta, men inte dum som Sture heller... 😁 😳 Svartvit och lite skrikig förstås, men ändå kul. Saknar fler hångelscener med Stig, men det får man väl se sig i månen efter... Hihi.
Raimo_1985
2017-11-27
Helt klart feministisk och före sin tid :) Den är väldigt rolig också, var tvungen att spola tillbaka när demonstrationstågen kom, med "Lilla Märta"-sången.
#54
2015-11-01
Fånig men sympatisk.
okidoki
2015-09-10
Väldigt rolig och Märta är ju ett charmtroll.
AlbinWesley
2014-09-23
Oj. Alla älskar visst den här. Inte jag. Den är inte direkt dålig, rent av lite rolig på ett par ställen. Men den är skrikig och gapig och farsig som tusan och framför allt så är män i kvinnokläder som komiskt redskap ingen höjdare.
Gigi1943
2012-02-04
Verkar som om jag har satt en 4:a sen tidigare, men jag måste försöka se om den om detta är rätt betyg eftersom jag idag sett uppföljaren Lilla M kommer tillbaka och den var så DÅLIG, jag får be att återkomma med justerat betyg.
yrkeschaufföre
2012-01-15
Det är nästan tio år sen sist. Den funkar att se om, budskapet är bra och skådespelarinsatserna åxå.
Catwalker
2012-01-12
riktigt bra faktiskt, stark trea. och stor del av dåtida svenska skådiseliten. en liten pärla!
eandersson
2012-01-10
Det här var ju riktigt mysigt! Jag satt med ett konstant litet leende filmen igenom och fick kastat ut mig ett par skratt med jämna mellanrum. Svensk film när den är som bäst.
Murvel48
2012-01-09
Varför trodde Filmtipset att jag skulle sätta en femma på denna?