3.7

Främlingar på tåg

Tennisstjärnan Guy hatar sin otrogna hustru. Den mystiske Bruno hatar sin far. Ett perfekt upplägg för ett lekfullt förslag: mördar jag din, så mördar du min. Från den stunden förstärks tvetydigheten oavbrutet.

Originaltitel Strangers on a Train
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Raymond Chandler, Czenzi Ormonde, Whitfield Cook
Genre Mysterium, Romantik, Kriminalare, Film-Noir, Thriller, 50-tal
Skådespelare Farley Granger, Ruth Roman, Leo G Carroll, Robert Walker, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Howard St John, John Brown, Robert Gist

Pi-R
2018-03-24
Enbart fotot gör filmen sevärd, Robert Walker är perfekt i rollen som Bruno Anthony och rollistan är överlag väldigt stabil. Filmens klimax är dessutom klassiskt Hitchcock i toppform. Samtidigt är inte storyn särskillt originell, och tennismatchen misslyckas – i alla fall för min del – med att bli spännande, utan övergår ganska snart till att bli transportsträcka. Filmen gör sitt jobb, men lyckas inte riktigt nå över standard-Hitch. Vilket iofs ändå är ett gott betyg
2017-09-02
Spänande Hitchcock

2016-11-15
Spennende.
2016-08-01
Klassiker och mästerverk!
Ful_fisk
2015-12-16
Ibland känner man att även ifall Hitchcock går på rutin så uträttar han ändå storverk. Det här är en rätt enkel thriller i grunden, och Hitchcock gör det till filmisk storkonst. Skitbra klassiker helt enkelt, fotot och Robert Walker är sjukligt elegant!
Mortiis
2015-11-23
Riktigt bra men inte bland toppskiktet av Hitchcocks filmer. Ett briljant koncept som hade tjänat på ett ytterligare slipat manus, framförallt upplösningen känns inte helt hundra.
Darn
2015-09-30
Tänkte, precis som en i spalten, att manuset kändes lite sisådär. Jag kände att det bar några för plötsliga detaljer som blev för bärande. Litegrann på ett sätt på sånt som ger driv åt narrativet i tv-serier, vilket jag har svårt för att köpa för det mesta. Utförandet var dock klanderfritt och skådespelarinsatserna, som oftast och alltid, superskarpa.
Podpolkovnik
2015-05-03
Underhållande och vackert filmat verk vars dramaturgi känns intrikat. Manuset kan dock ha behövts putsas till en smula.
krumelurdjur
2015-01-02
Två små främlingar åker på tågresa tillsammans. En resa av fläkt och flärd. Ett äventyr med hjältar hämtade ur vår egen vardag. Främlingar, från helt olika bakgrunder, bygger upp en stark vänskap, för att uppnå ett gemensamt mål. Inspirerande, och med hög igenkänningsfaktor. Helt klart en femma.
2014-11-09
"Främlingar på tåg" är en bra film av Hitchcock, dock inte bland de bästa. Regin är fenomenal och berättartekniken tydlig, suggestiv och medryckande. Vad beträffar skådespeleriet så är jag splittrad. Robert Walker ger ett fantastiskt porträtt av den mångbottnade och lömska psykopaten medans Farley Granger är rätt lam. 3+