3.2

Främlingen

En tysk krigsförbrytare som har kommit undan och lever i godan ro i en småstad i Connecticut planerar att gifta sig med en kvinna helt utan misstankar om hans förflutna. Men han anar inte att FBI är ute efter honom ...

Originaltitel The Stranger
Regissör Orson Welles
Manus Anthony Veiller, Victor Trivas, Decla Dunning
Genre Drama, Film-Noir, Mysterium, Thriller, 40-tal
Skådespelare Orson Welles, Edward G Robinson, Loretta Young, Richard Long, Martha Wentworth, Philip Merivale, Konstantin Shayne, Byron Keith, Billy House

djonipony
2020-01-16
Inte den nagelbitare det hade kunnat bli. En del överspel, typiskt för gamla filmer.
StureStenhög
2019-12-23
En ganska ordinär historia med en i grunden begränsad trovärdighet, att filmen ändå lyckas höja sig en bit över mängden beror nästan helt och hållet på Orson Welles. Till viss del för att han står för en sevärd skådespelarinsats, men mest för hans skickliga regi. Att låta den stora världens konflikter dyka upp i en sömnig småstad är ett intressant scenario, och det tas väl tillvara på där vardagliga företeelser används effektivt som kuliss till spänningsmomenten. Klocktornet är inte minst en stor tillgång. Minnesvärt blir det aldrig, men nog så medryckande medan det pågår
myslas
2019-07-27
Utmärkt thriller av Welles som på många sätt liknar en Hitchcock-film. Welles själv är lysande i huvudrollen men även Robinson och Young imponerar. Intressant med det nazistiska temat bara ett år efter att andra världskriget var över.
hsimpson
2019-04-19
Jag kanske är lite generös med femmorna på sistone, men så har jag också haft bra flyt med de senaste filmerna. Den här är fantastisk, och Welles är helt briljant här!
dudson
2018-11-11
Vill man checka upp en gammal klassiker så är den The Stranger ett bra val! Orson Wells spelar likt en gud. Med pondus som ett nevreotiskt vrak som vilken sekund helt briserar. Loretta Young gör sin roll även lika bra, Storyn funkar åxå fint då detta var 46. ett år efter kriget. Fint o läckert filmat i en liten småstad i höst skrud.

2017-05-22
Veldig amerikansk i sin analyse av tema og kategoriserende av personer. Troverdigheten er vel ikke heller på topp.
okidoki
2017-04-22
Tekniskt helt OK, men vilken mansfilm!!! Filmens enda kvinna blir kär i en så uppenbar skurk. Fullföljde inte tittandet.
KyLLo
2017-04-21
Instämmer med många andra. Ojämn, men en ganska stark upplösning.
Stan
2017-04-19
Rätt rörig historia som inte alls hade behövts vara så rörig. Utan att gå in i närmre detaljer kring handlingen så känns ju många motiv i leden rätt krystade och karaktärer som beter sig rätt otroligt i sammanhanget. Snygg och välspelad, men måste musiken vara så dundrande hög? Varför? För att inge obehag hos publiken som regissören inte kan göra med bilder? Störande i alla fall.
RustyFilm
2016-12-09
Inte en av Orson Welles mest belönade filmer det här men ändå en av hans allra bästa. Kan tänka mig att slutscenen i klocktornet var ett riktigt glansnummer när det begav sig (idag håller det väl inte riktigt). Sammanfattningsvis är detta en mycket spännande och underhållande s/v rulle från 1946. Tekniska kvalitén på filmen är väldigt ojämn, ibland dålig, ibland riktigt bra.