2.7

Främmande hamn

I den polska hamnstaden Gdynia ligger ett svenskt lastfartyg, som skall transportera kol till Sverige. Tidpunkten är 1938. I avvaktan på order från rederiet knackar besättningen rost och fördriver kvällarna på Dirty Dicks bar. Där blir de svenska sjömännen en kväll vittne till hur en berusad polsk hamnarbetare på knagglig engelska försöker berätta något han vet, varpå barägaren slänger ut honom. Strax därpå blir han nedskjuten. Samma kväll träffar en av de svenska sjömännen, Håkan, den tyska judinnan Mimi, som flytt från Hitlers Tyskland och som nu lever utan officiella papper i Gdynia, ständigt trakasserad av den polska polisen. Mimi tar sig senare ombord på den svenska båten och gömmer sig i Håkans hytt. Håkan låter henne stanna ombord och senare beslutar sig han och hans kamrater för att smuggla henne med hem till Sverige.

Originaltitel Främmande hamn
Regissör Hampe Faustman
Manus Herbert Grevenius
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Adolf Jahr, George Fant, Illona Wieselmann, Fritiof Billquist, Åke Fridell, Stig Järrel, Gösta Bengtsson

KimEkberg
2015-08-26
oj har man glömt den här gamla suputna Gdynia-klassikern. helt klart med poänger ja.
pufred
2015-07-27
Svensk film från 1948 från pjäsen "Okänd svensk soldat "-1938. Filmen blev utvisslad som kommunistpropaganda i Cannes 1949.En politisk pamflett med ledord som prolitariat, solidaritet. En polsk judinna göms från tyskarna, vapen förhindras att skeppas till Franco i spanien. Plus att det pratas tyska med tyskarna och ibland knagglig engelska, samt att scenen där alla sjömän från olika länder sjunger internationalen på sitt eget språk gav mig gåshud. Befriande med en svensk film med lite socialt patos. Sen att filmen känns lite fladdrig och slutet lite hafsigt bortser jag ifrån
Tonti
2015-03-12
Har onekligen sina stunder och det är en ganska tät stämningsskildring av hamnen. Sen är det ju också väldigt mycket svenskt 40-tal men också i positiv bemärkelse.
Raimo_1985
2015-03-11
Trodde att detta skulle vara en mörk och lite dyster hamn/båtfilm. Istället är det lite tramsigt, hurtigt och mossigt. Halvkassa skådisinsatser med vissa undantag. Jag tyckte den var tråkig.... Blev inte bättre av presentatörerna pratade i en halvtimme sammanlagt och en av de i stort sett berättade hela filmen. (Såg den på bio) Visa filmen! Iwar83: Hoppas din far inte missade den på Cinemateket igår. Den finns inte på dvd och jag vet inte om någon videoutgåva.
Iwar83
2013-03-03
någon som råkar ha filmen. min far vill så gärna se den men jag hittar den inte någonstans. skicka ett mail till mig om ni har den. tack på förhand
NtoNW
2011-08-13
En härligt politisk film som inte flamsar bort verkligheten. Den sätter verkligen fingret på människans villkor i en ond värld i onda tider. Adolf Jahr gör en mycket bra rollprestation, som kaptenen med det tragiska livsödet. Faktiskt en film med internationellt snitt i en tid då de flesta svenska filmer guppade omkring i en ankdamm.