3.3

Framom främsta linjen

Vi får följa Harry Järv och Alpo Marttinen under fortsättningskriget 1942-1944. Filmen bygger i detalj på verkliga händelser och personer. Som grund till manuskriptet ligger historiska fakta och bland annat Harry Järvs fotografier från fronten.

Originaltitel Framom främsta linjen
Alternativ titel Beyond Enemy Lines, Etulinjan edessä
Regissör Åke Lindman
Manus Stefan Forss, Harry Järv
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Tobias Zilliacus, Ilkka Heiskanen, Christoffer Westerlund, Magnus Roosmann, Kim Gustafsson, Oskar Silén, Martin Bahne, Carl-Gustaf Wentzel, Jan-Christian Söderholm, Sampo Sarkola, Johan Rönneholm, Joachim Thibblin, Asko Sarkola
Filmnummer 20444

Skapad 2019-12-08 av othis
Det har gått två mansåldrar sedan kriget, en period som omfattat en tid då de män som räddade Finlands frihet var bortglömda och rentav utsatta för spott och spe. Först det senaste decenniet ...   Läs mer »

Snah
2016-11-28
Omtittad. Finland gör, som sig bör efter Vinterkriget och Fortsättningskriget, bra krigsfilm. Här är dock de dokumentära inslagen störande. Förstår syftet med dem, men filmen hade tjänat på att ha det med som en fristående del av själva filmen eller extramaterial. Vissa av skådespelarna är usla, men den är helt klart sevärd som ofredligt verk, om än inte i Vinterkrigetklass. Det slår mig än en gång: Varför görs inte en svensk film om exempelvis Gustav II Adolf och Trettioåriga kriget eller Karl X, XI och XII? En äkta, realistisk skildring utan att glorifiera. Av rädsla för nationalistiska strömningar? Det är trots allt en del av den svenska historien, och som krigsfilmsfantast får man gåshud vid tanken. :)
ithica
2014-06-02
Njae, romantiseringen av Finlands allians med tysken känns rätt icke ok. Dock en helt okej film överlag.
altemark
2013-08-31
Bästa med filmen var Järvs sågning av Platon till förmån för Aristoteles, med förbehåll för att även filosofer har fel. Inte konstigt att han senare blev organiserad syndikalist.
Kubrick
2011-09-23
Jag gillar den, men vissa bitar är bra, andra är segare och med mindre inlevelse.
xhalelife
2011-09-18
Inte så bra skådespel, men det var riktigt intressant att se denna film. Vinterkriget var en högst intressant skådeplats under andra världskriget och den skildras på ett väldigt bra och intressant vis i denna film. Intressant berättat och kul att det är berättat av en veteran som fortfarande var vid liv när filmen gjordes (vet ej om han fortfarande är vid liv).
abnormal
2010-11-10
Autentisk och bra gjord.
amam
2010-09-10
Kul historielektion även om den blir lite väl nationalistisk bitvis.
Ida__
2009-12-28
Jag tycker väldigt bra om den här filmen. Den fokuserar inte på karaktärernas utveckling i samspel med varandra, bla, bla.. Det är ju ett krig det handlar om! Baserat på VERKLIGA händelser. Det har alltså hänt på riktigt. Tänk er in i soldaternas roll och hur de måste ha kännt sig då detta hände.
deppen
2009-12-24
Lite halvtaskit skådespel...sämre än väntat, och mycket sämer än Talvisota (Vinterkriget). Men den har sina stunder. Vila i frid Harry Järv, han gick bort för någon dag sen :-(
Redwood
2009-12-11
En i och för sig välgjord film, men renons på drama och karaktärsutveckling.