2.7

Från andra sidan graven

Fem personer går vilse i ett gravvalv och möter en märklig fångvaktare. Av denne får de berättat för sig vad som kommer hända i deras liv inom närmaste framtiden.

Originaltitel Tales from the Crypt
Regissör Freddie Francis
Manus Al Feldstein, Johnny Craig, Milton Subotsky, William M Gaines
Genre Skräck, 70-tal
Skådespelare Ralph Richardson, Peter Cushing, Joan Collins, Richard Greene, Roy Dotrice, Ian Hendry, Patrick Magee, Barbara Murray, Nigel Patrick, Robin Phillips

vonadel
2020-09-15
Riktigt charmig 70-tals skräckis. Har ju en förkärlek till såna här antologifilmer. Brukar alltid finnas några episoder man gillar. Här blandar man och ger, men totalintrycket blir ändå ganska positivt. 6/10
gjoob
2018-03-15
Ramberättelsen är mer intressant än de tämnligen tråkiga episoderna (första och sista är helt okej dock). Hade hellre sett att man gjorde en film om enbart gravvalvshistorien.
niebaotan
2015-12-02
Valgjord episodare som haller god klass fran borjan till slut. Vissa berattelser ar dock battre an andra. Basta delen ar klart den med Peter Cushing. 3+
ItalyErik
2015-08-27
Fin stämning och till och med läskig på sina ställen. Episoderna håller god kvalitet rakt igenom.
Redwood
2014-09-05
Mycket väl genomtänkt skräckis. Skräck gör sig bäst i det kortare formatet. Min favoritdel är utan tvekan den på blindhemmet. Radarparet Subotsky & Rosenberg var nog inte riktigt kloka i huvudet när de hittade på denna, detta sagt som något positivt.
martineden
2014-07-21
[rek. 3] Amicus hittade verkligen sin egen nisch och jag tycker att den samling "novellfilmer" med en finfin ramberättelse fungerar ypperligt. Freddie Francis regi är lysande och jag tycker även att manuset är bra. Tycker även att kvaliteten är ganska jämn även om vissa delar är mer intressanta än andra. Peter Cushing är fantastisk i sin roll. Väldigt underhållande och jag tycker om konceptet!! 3+/4-.
Podpolkovnik
2012-05-19
Kraftigt varierande kvalitetsnivå på de olika korthistorierna. Rakbladslabyrinten måste jag ändå se som en ganska kreativ prestation. Oerhört charmig och smårolig emellanåt. Den klassiska "skräckfilmsmusiken" skapar dock en distans mellan subjekt och objekt, betraktaren och det betraktade, vilket gör att man inte riktigt dras in i det hela på ett vis som man borde göra i en skräckfilm för att det ska vara riktigt bra. Är man på humör för lite kitchig 70-talsskräckfilm så är detta dock ett helt okej tidsfördriv.
Dele
2012-02-07
Tunna kortisar i tunn förpackning.
Grillo
2010-10-27
Underhållande och jag minns den här från en skräckfilmsnatt för många år sedan. Dock tycker jag nog bara att fall 1, 3 och 5 förtjänar det... Och fall 4 kunde väl inte dö? Man ska väl dock inte haka upp sig på logiska luckor för en sån här film.
idd
2009-12-12
jag är ju så svag för de här små söta spökhistorierna från amicus.. asylum e snäppet bättre men den här är oxå helt fantastisk! mmm...