3.4

Från grav till grav

Pero jobbar som talare vid begravningar och är expert på att få folk att gråta även om det inte alltid är rätt sak de gråter åt. Peros och hans bästis mekanikern Shooki lever annars ganska så simpla liv där de försöker finna kärleken och där Pero desperat försöker hålla ihop familjen trots inslag av misshandel, självmordsförsök och annat otyg.

Originaltitel Odgrobadogroba
Alternativ titel Gravehopping
Regissör Jan Cvitkovic
Manus Jan Cvitkovic
Genre 2000-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Gregor Bakovic, Drago Milinovic, Sonja Savic, Mojca Fatur, Domen Remskar, Brane Gruber, Natasa Matjasec, Zoran Dzeverdanovic, Vlado Novak, Nada Znidarsiè

skewwhiff
2008-07-30
Besvikelse. Går åt alla tänkbara håll. Först buskis och sedan genomgång av moderna dödssynder som ges fem minuter vardera.
Filmhataren
2008-03-07
den är så opåskyndad och underbar.
pixelize
2008-02-14
tycker att den ändrar sig för mycket mot slutet, precis som suverän skriver, om den hade haft samma anda igenom så hade den fått en fyra, tycker slutet var lite dåligt också
erosagape
2007-11-13
Min fördom om att slovener kan vara ett vettigt folk fick sig en rejäl törn, men en mycket bra film. På nåt sätt en väl udda film för full pott.
hco
2007-10-15
Det roliga är roligt och det sorliga är sorligt, men bäst porträtterad är ändå vardagen.
japan89
2007-10-13
Snygg, bra musik och en spännade handling.
Suverän
2007-10-13
Inleder som en melankolisk tragikomisk historia. Hade den behållt samma anda filmen igenom hade jag nog övervägt en femma. För när den är som bäst är den verkligen riktigt bra.
abfr
2007-09-03
Mycket märklig film - ändrar helt karaktär mot slutet, nästan på ett spekulativt sätt.
Tonti
2007-08-24
Den här filmen är länge en trevlig historia med vissa mörkare inslag som fungerar väl, men mot slutet har regissören tydligen bestämt sig för att detta inte är nog utan att detta måste vara en film som verkligen betyder något. Därför händer det bara sorgligare och våldsammare saker ju längre filmen lider och tyvär är dessa inslag inte särskilt välgjorda. Detta gör att filmens eftersmak blir lite trist men den är ändå värd en trea.
mad_jazzman
2007-08-14
Bra, lite långsam ibland, kanske inte så mycket komedi som drama, gripande.