3.2

Från himmel till helvete

Tre vänner semestrar tillsammans i Malaysia. Deras bekymmerslösa vardag kantas av sol, bad, fest och kvinnor. Lewis beslutar sig för att stanna kvar i paradiset när John och Tony återvänder till New York. Två år senare får de ett upprivande besked. Lewis har arresterats för ett knarkinnehav de alla tre var med och införskaffade. För att upphäva domen måste Tony och John erkänna sin inblandning och sitta tre år var i ett malaysiskt fängelse...

Originaltitel Return to Paradise
Regissör Joseph Ruben
Manus Bruce Robinson, Wesley Strick
Genre Drama, Romantik, Thriller, 90-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Vince Vaughn, Anne Heche, Jada Pinkett Smith, David Conrad, Vera Farmiga, Nick Sandow

Skapad 2019-10-19 av cineasten89
Det väcker tankarna till en annan film, Midnight Express, om att ta konsekvenserna av att ha smugglat knark. Det har ungefär samma tema som i denna obehagliga men moraliska film, om tre vänner - To...   Läs mer »

2016-10-28
Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och även om filmen inte är något mästerverk så är den ändå väldigt bra. Svag 4:a.

2015-06-01
Länge sedan jag såg den. Helt okej film, så som jag minns den.
2014-11-07
Detta är en bra film, intressant, sorgsen, hjärtskärande och upprörande. Skådespelarprestationerna är för det mest brilljanta och då tänker jag först och främst på den väldigt talangfulla Joaquin Phoenix. Det är dock inget mästerverk men det är en intressant handling som får mig att tänka efter. Det är bra nog för att göra mig nöjd. Bra foto! 3+
ziferN
2014-05-01
Bra, underhållande och intressant men filmen känns samtidigt något mediokert inom filmskapandet, den alltså har inte det där lila extra. Men den har ändå bra skådespeleri, särskilt ifrån Phoenix som lyfter filmen och det är alltid intressant att se hur ett litet misstag kan förstöra ens liv helt och hållet. En typisk trea får den.
sawa
2013-09-23
Stark historia!
abercrombie
2013-06-30
Det moraliska dilemmat engagerar men punkteras på slutet när det framstår som att han gjorde det rätta för att få ligga och inte för att det var rätt... Mer verklighetstroget så kanske men hade känts mer om protagonisten var tvungen att fatta ett beslut baserat på det initiala dilemmat.
larox
2013-02-21
Intressant film, skräckinjagande med tanke på hur lätt det är att hamna på fel sidan lagen i vissa länder, en hyrd cykel var anledningen. Hur skulle jag själv handskas med problematiken. Riktigt bra men något ojämn, vissa sekvenser i NY kunde ha kortats till fördel för pudelns kärna.
Xenox
2012-07-19
Filmen har ett starkt och bra budskap, men den blev lite seg ibland.
Clementoni
2011-08-09
Den får en fyra för att det är så bra skådespelarinsatser och att jag blev berörd av den, men jag håller med om att den var väldigt seg emellanåt. Jag hade nog inte orkat se klart den om jag inte var på sånt humör som jag var på när jag såg den.
Christofer
2009-12-30
Ett väldigt intressant moraliskt dilemma, som skulle kunna appliceras i olika sammanhang i verkligheten, det behöver inte handla om liv och död. Otroligt gripande och i mina ögon kändes det verklighetstroget. Vaughns bästa roll (vilket iofs inte säger så mycket, men här var han faktiskt bra). Även Phoenix gjorde en väldigt bra prestation. Det är definitivt inte en av mina säkraste femmor, men jag känner ändå att jag blev såpass berörd att den kvalar in i toppen för min del.