1.9

Frankenstein

Det har gått 200 år sedan Mary Shelley skrev sin berömda bok. Den brillianta men galna doktor Frankenstein har överlevt tillsammans med sitt monster genom genetiska experiment.

Originaltitel Frankenstein
Regissör Marcus Nispel
Manus Dean R Koontz, John Shiban
Genre 2000-tal, Skräck, Mysterium, Science Fiction
Skådespelare Parker Posey, Vincent Perez, Thomas Kretschmann, Adam Goldberg, Ivana Milicevic, Michael Madsen, Gordon Catlin, Anne Ewen, Billy Louviere, Ann Mahoney, Tom Nowicki

Skapad 2019-10-30 av larsekorre
I denna ”moderna” version har man gjort historien om Victor Frankenstein till en mix av kriminal-, skräck- och science fiction-historia. Det av honom skapade monstret har överlevt i 200 år och ha...   Läs mer »

gre
2013-09-25
Hm, inte riktigt en bra version av boken.

2010-06-27
Varför ser man sånt här skit? Är verkligen sugen på att se en bra film nu.
StureStenhög
2010-01-25
Det här var väl lite av en slakt av den gamla Frankenstein-historien. Det behöver förvisso inte vara fel att försöka utveckla grundidén, men man får gärna göra det bättre än så här. Regissören verkar tycka att mörkt och skitigt är samma sak som stämningsfullt, zoomar man dessutom in stora industrifläktar så blir det ju så där mystiskt också. Adam Goldberg börjar jag annars hata alltmer, hans försök till comic relief blir som vanligt bara irriterande. Michael Madsen är ju skön som alltid, men det här hafsverket kan inte få mer än en svag tvåa
greger_jens
2008-10-30
hade gärna velat se serien
Zok
2007-04-10
Jag var bara tvungen att se denna, eftersom samma regissör har gjort remaken på "Chainsaw Massacre" och den är en av mina favorit skräckisar de senaste åren. Men denna var väl ok,inte mer. Parker Posey var inte så trovärdig, även om stämningen var bra, lite "seven" över. Michael Madsen är ju bra såklart. Kändes verkligen som en pilot till en serie, vilken det också är.

2007-01-16
Tyske regissören Marcus Nispel gjorde 2003 års remake av Texas Chainsaw Massacre. Året senare har han försökt sig på att göra en mörk thriller i Seven-inspirerad anda. Men den klass och finess Nispel visade upp i sitt genombrott som filmregissör är som bortflugen. Frankenstein är som titeln ger sken av en hämtad grundidé från Mary Shellys gamla berättelse fast utspelar sig till skillnad mot tidigare filmupplagor i nutiden. Michael Madsen spelar detektiv, Dean Koontz har bidragit till manuset och budgeten. Även självaste Martin Scorsese står bakom filmen som producent. Men tyvärr har Nispel inte behållit samma status och det här är en rätt taskig film som jag i princip glömt bort bara några dagar efter jag sett den. Inte mycket att hänga i granen med andra ord ifall ni frågar mig.
roccot
2007-01-15
Även om filmen varit, vilket den inte var, ett mästerverk kan inte ett sådant slut resultera i annat än lägsta betyg. Synd tycker jag! Hade potential
jonbo
2006-02-14
Tyvärr kan den inte få mer, trots sin sköna stämning och en del bra skådisinsatser (gillar Michael Madsen i en för honom LITE annorlunda roll). Men tyvärr så finns här för mycket tunna trådar och hafsiga karaktärer - antagligen p.g.a. att det är en pilot, men dock.
D@nte
2005-12-21
Vilket det också var, piloten till en tv-serie alltså. En serie som aldrig blev av.
MaraJade
2005-12-17
Det är inga större fel med filmen, den hade en härlig gotisk känsla över sig och jag gillar faktumet att filmen utspelas i New Orleans. Vincent Perez & Thomas Kretschmann är båda rikigt bra. Det enda som verkligen störde mig var att allting tog slut för fort och när det blev som mest intressant, filmen kunde gott ha varit längre. Nu kändes det mest som första avsnittet i en serie.