3.4

Frankenstein

Den definitiva monsterfilmen om den galne vetenskapsmannen Dr Frankenstein som skapar en levande varelse, men av misstag råkar förse honom med en kriminell hjärna.

Originaltitel Frankenstein
Regissör James Whale
Manus John L Balderston, Francis Edward Faragoh, Garrett Fort
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, 30-tal
Skådespelare Boris Karloff, Edward Van Sloan, Dwight Frye, Colin Clive, Mae Clarke, John Boles, Frederick Kerr, Lionel Belmore, Michael Mark, Marilyn Harris, Arletta Duncan, Pauline Moore, Francis Ford
Betygsantal 2015

Skapad 2019-12-08 av Stygga-Vargen
Den brittiska författaren Mary Shelley torde nog vara mest känd för sin klassiska roman Frankenstein från 1818, en bok jag läste en gång när jag gick i högstadiet - lite konstigt att jag inte ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-12 av von_fantasy
Otrolig klassiker som har fått kultstatus världen över. Universals andra storsatsning på ljud-skräckfilmen. Den första var Dracula från samma år. Redan i början så märker man att den är s...   Läs mer »

karlmats
2018-08-25
Vilken magnifik historia som alltså släpptes redan 1931, man kan ju verkligen se den tidens publik lämna salongen med bruna byxor. Boken är en klassiker som jag verkligen gillar, James Whale har gått ifrån den rätt rejält och gjort sin egen version av detta klassiska monster och dess skapare. Dels så verkar han ha lagt stort fokus på att skapa en visuellt kreativ och stämningsfull film, dels så ger han själva monstret ett djup som inte alls känns typiskt för den här epoken. Även om Karloff vinglar och gurglar sig fram genom filmen så ger han ett underbart intryck, att det dessutom tar lång tid innan han introduceras gör att stämningen byggs upp till max. Doktor Frankenstein är teatralisk men på ett bra sätt, de andra huvudkaraktärerna är också väldigt bra. Fotot är magnifikt. Storyn är tidlös och fungerade lika bra i bokform på 1800-talet av den, i förtexten anonymiserade "Mrs. Percy B. Shelley", som i dagens tidevarv då man kan se allegoriska paralleller till främlingsfientlighet och fundera lite på den klassiska gränsdragningen av nature vs. nurture. Jag roade mig med att pricka in svenska partier bland dessa karaktärer och med lite god vilja hittar vi nog alla 9 partier här i filmen! Allt detta på 70 minuter, mycket föredömligt. Jag velar lite grann men ju mer jag tänker på den här ju mer inser jag att den här måste belönas med en 4a.
2018-05-20
Det här är riktigt bra!
Sarcadoz
2017-10-15
Vilken filmkonst. Enastående kvalité för sin ålder
erc
2016-08-02
Har svårt att förstå både min egna tidigare trea och de många positiva kommentarerna i allmänhet. Filmtekniskt innovativ för sin tid, kanske. Kult för skräckfantaster och cineaster, ok. Men utöver det, nej. Skådespeleriet, dialogen och manuset upplevde jag som rakt igenom b-aktigt. Och inte för att den är gammal, många andra samtida filmer håller högre klass i de flesta aspekter, varför de många lovorden för den här bagatellen förbryllar mig. Historien är ytlig och tom. Ett par tre visuellt fina scener räddar tyvärr inte.
2016-03-22
Innovativ och för sin tid gedigen skräckfilm. Jag tycker den här filmatiseringen förmedlar känslan bra och grundar för alla de Frankensteinfilmer som senare skulle komma. Karloffs monster är en fröjd att se och det märks att den gjordes för att underhålla och skrämma då många frågor ignoreras.
lilebroer
2015-10-24
Jag tror att tid får bli mitt nyckelord för Frankenstein. Projektet känns lite för jäktad. Inte visuellt, då man levererar en oerhört vacker design överlag, men berättarmässigt. Om det inte vore för Clive och Karloff's fina insatser så tror jag att Frankenstein hade blivit ytterligare en av de där fina, men samtidigt intetsägande, skräckfilmerna, från innan 50-talet, som lämnar en relativt oberörd. Som tur är så har den här filmen tillräckligt för att underhålla mig på riktigt och jag förstår verkligen att Frankenstein fortfarande anses som den klassiker den är. Synd bara att man inte vågade ge den lite mer tid att utforska karaktärerna och berättelser något mer. Där och då hade man förhoppningsvis också grävt djupare i de tyngre existentiella frågorna som ändå finns där för att forska kring. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/10/frankenstein-1931-brd.html
Jämte
2015-10-16
En väldigt fri adaption på Mary Shelleys roman. Som film är det en milstolpe i skräckgenren och i filmhistorien. Även om den inte fängslar mig tillräckligt för att få ett högt betyg så kan jag inte ge den mindre än en trea, för Boris Karloffs skull.
AlaRegularis
2015-02-17
En fantastisk filmisk skapelse och en av de bästa skräckfilmer som någonsin gjorts. Det är mörkt, regnigt och otroligt stämningsfullt när den första galne vetenskapsmannen skapar det första missförstådda monstret i labbet som alla härmat efteråt. Colin Clive och Boris Karloff i sin paradroll imponerar stort tillsammans med vettvillingen Dwight Frye. Det blir inte mer klassiskt än så här. Ett mästerverk.
Podpolkovnik
2015-02-05
Inte mycket överflödigt i denna gotiskklingande rendering av Mary Shelleys klassiker. Skuggspelet, kameravinklarna och det direkta och okonstlade skådespeleriet övertygar.
Dutch
2015-01-18
Fattig. Och nej jag tänker inte sätta ett högt betyg bara för den är gammal.