3.3

Frankensteins brud

Både Dr. Frankenstein och hans monster visar sig ha överlevt. Frankenstein vill sluta med ondskefulla experiment, men när den galne vetenskapsmannen Dr. Pretorius kidnappar Frankensteins fru går han med på att skapa en ny varelse – en kvinna.

Originaltitel Bride of Frankenstein
Regissör James Whale
Manus William Hurlbut, John L Balderston
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, 30-tal
Skådespelare Boris Karloff, Colin Clive, Ernest Thesiger, Valerie Hobson, Elsa Lanchester, E E Clive, Dwight Frye, Una O'Connor, Gavin Gordon, Douglas Walton, O P Heggie

Skapad 2019-11-18 av von_fantasy
Med en succé så gör man en uppföljare och en till... och en till. Precis som till Universals succé Dracula gjorde man en uppföljare till Frankenstein. Men tack och lov slapp vi Frankensteins Dot...   Läs mer »

Skapad 2019-11-16 av Stygga-Vargen
År 1818 publicerades den numer klassiska romanen Frankenstein av Mary Shelley, en roman som också resulterade i den klassiska filmen Frankenstein: mannen som skapade en människa år 1931. Några å...   Läs mer »

karlmats
2020-05-23
Att det är så många som verkar tycka att den här är bättre än originalet alltså. Själv tycker jag det är ett par snäpp ner, men det är ju fortfarande otroligt snyggt gjort. Att låta monstret prata och gå full retard (trots att han väl tekniskt sett är smartare än i första filmen) är inget jag direkt uppskattar. Doktor Pretorius och hans överspel blir den här gången filmens höjdpunkt medan Dr Frankenstein själv inte alls lämnar samma intryck som i den första filmen. Whale ville inte göra den här filmen först och det förstår jag, han hade redan gjort allt han kunde och ville fyra år tidigare, men för att vara en forcerad uppföljare är den helt klart sevärd ändå. Scenerna med faktisk galen vetenskap är inte så många men fascinerande när de väl händer. Sen är det ju också väldigt kul när monstret ska lära sig röka cigarr, Whale vågade onekligen driva lite med sig själv och visst är det fortfarande bland det bättre från den här tidsåldern. Det krävs inte jättelångt överläggande med mig själv innan jag delar ut 3an.
2018-05-31
Faktiskt lika bra om inte bättre än första filmen.
andmoreagain
2018-03-18
Ofta roande i sin fånighet.
Solidus
2018-02-24
Överraskande bra uppföljare som fungerar som direkt fortsättning till första filmen. Det positiva är att regissören får till mer djup till monstret samt en karismatisk skurk. Nackdelen är filmens humorinslag som känns onödiga och irriterande (jag tittar på dig, Una O'Connor). Dessutom hade jag gärna sett mer utrymme gick till den kvinnliga skapelsen, då jag gillar både designen på henne och hur hon rör på sig. Bra och sevärd uppföljare samt värdig avslutning på sagan.
Tonti
2017-12-17
Rätt kul och lekfull men går ändå lite på tomgång. Sekvensen med den blinda mannen i stugan är fin.
2017-10-30
Sarcadoz
2017-10-16
Inte lika bra som 1:an. Inte lika bra skådespel eller kvalitetsintryck. Men ändå annorlunda film ifrån 1:an med lite mer underhållning istället för känsla.
erc
2016-08-14
När man tänker på stereotypiska gamla dialoger blir de lätt som de i den här filmen. Det framstår lätt som löjligt. Har svårt att tro att den samtida publiken tyckte annorlunda. Jämfört med tidigare filmer från den här perioden framstår det mesta - dialog, skådespeleri, sceneri, fotografi, etc. - som nästan parodiskt, som en regression. Trots att fyra år har gått tycks ingen utveckling ha skett. Inte ens hantverksmässigt. Det sänker intrycket betydligt. Några ljuspunkter, som scenen där Doktor Pretorius presenterar sina miniatyrer, lyfter filmen något. Men bara ett snäpp över föregångaren.
Jämte
2015-10-26
Överlag en bättre film än ettan men det är några scener som drar ner det hela samt att James Whale har den dåliga smaken att använda sig av skrikkvinnan Una O'Connor. Det hindrar från en fyra tyvärr, men generellt sett är den bättre än första filmen om Frankensteins monster.
AlaRegularis
2015-10-18
En av tidernas bästa uppföljare och sann klassiker klart i nivå med sin föregångare. Slutet ger rysningar!