3.2

Frankenweenie

Kortfilm om unge Victor Frankenstein och hans hund Sparky. Sparky blir överkörd av en bil och Victor försöker återuppliva honom.

Originaltitel Frankenweenie
Regissör Tim Burton
Manus Leonard Ripps
Genre Kortfilm, Komedi, Familjefilm, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Shelley Duvall, Daniel Stern, Barret Oliver, Sofia Coppola, Joseph Maher, Paul Bartel

2017-10-25
Solidus
2014-01-26
Husdjur som dör är något som de flesta av oss (om inte alla) kan relatera till. Jag förstår pojken känslor och jag tycker att Tim Burton gör en fantastisk nytolkning av ”Frankenstein” genom att anpassa den klassiska historien till en pojke som vill ha tillbaka sin hund. Den här kortfilmen lyckas skapa magi och tårarna är inte långt borta. Mycket bra. Mycket kärlek.
martineden
2014-01-26
[rek. 4] Även om jag personligen ofta har svårt att förhålla mig till "kortfilmsformatet" så måste jag säga att jag blir väldigt imponerad av denna! Burton har gjort en familjefilm enligt Universals klassiska skräckfilmstypologi. Det är mycket lyckat. Imponerande! 3+/4-
Rehn108
2013-11-02
Charmigt på sedvanligt Burton-vis, med fina referenser till Frankenstein titt som tätt. Det är bra, men som så ofta med Burtons filmer kommer jag ge denna 3,5 - ett betyg jag gett 4 av de 6 filmer jag sett från honom.
BarryHero
2013-07-03
Filmen som fick Burton att fa sparken fran Disney for den var sa otack... Hur var den otack?? Gullig snarare. Foredrar nog anda den langre infor denna. Mer valgjord aven om denna fortfarande ar helt okej.
Var-ullen
2013-02-22
Den var okej som söndagsfilm, men det var några extremt roliga karaktärer med som betuttade mitt sinne! :)
NtoNW
2012-12-30
Var lite för gullig för att passa mig. Burton är bäst när han inte anpassar sig, men här stinker det Hollywood i lågbudgetkappa.
Taandborste
2012-12-16
Äsch, visst är den inte speciellt välgjord så, men förbaskat fin var den i alla fall!
Greigh
2011-08-21
Detta är en lågbudget-film, se det roliga i filmen istället. Helt underbart koncept!
Martin_Sj
2010-08-13