2.6

Frankie Mac

Socialrealism med tydliga Kubrick-anspelningar, dessutom sprängfylld med rocksteady och punk. Det är fult, sunkigt och snuskigt i Edinburghs mindre charmerande kvarter, där Frankie hänger runt medan hans far idkar umgänge med sin ende vän, flaskan. Gängvåld och allmänt svineri kantar Frankies vardag, tills han en dag försöker ta tag i sitt liv. Vilket såklart visar sig vara lättare sagt än gjort. Richard Jobson var en gång sångare i punkbandet Skids och i sin långfilmsdebut blandar han en verklighet tråkigare än toalettpapper, med de flyktfantasier en sådan existens ger upphov till.

Originaltitel 16 Years of Alcohol
Alternativ titel Frankie Mac - Huliganen, Sixteen Years of Alcohol
Regissör Richard Jobson
Manus Richard Jobson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Ewen Bremner, Laura Fraser, Susan Lynch, Kevin McKidd, Stuart Sinclair Blyth, Michael Moreland, Russell Anderson, Iain De Caestecker, Lewis Macleod, Lisa May Cooper, Allison McKenzie

larox
2012-10-27
jag blev "trollbunden", stämningen byggdes upp successivt. Rå, naken, realistisk men även vacker film som skildrar en tidigt störd individ med våldshandlingar och missbruk som följd. Kampen för att få ett vanligt liv, en alldeles vanlig vardag är hård och nästan omöjlig att nå. Helt realistisk. Människorna, miljön och musiken - stämningsfullt och verklighetsnära!
Gröne_Orm
2010-08-10
Nu har jag lärt mig att inte ta filmtips från random snubbe på krogen. Franke Mac känns som någons specialarbete i gymnasiet - som en spinoff på kvinnofängelset där regissören verkligen maxat varenda scen. Vi har in- och utzoomningar, 360åkningar, stillbildspartier, dubbelexponeringar, berättarröst, färgade strålkastare, närbilder, flashbacks, slow motion, ultrarapid, motljus, silhuetter och jag vet inte vad. Alltså sorry, idag har jag druckit djupt ur bägaren med kiss (Ghost Rider) och har svårt med överseendet.
tpb
2010-04-26
Om man ser till betygsättningen här på ft så verkar det onekligen som om man antingen verkligen gillar eller verkligen ogillar den. Hyypostas skrev det bra här under.
Jompalompier
2010-03-21
Mjae
Hypostas
2010-01-11
Extremt pretentiös film, som försöker vara djup och poetisk samtidigt som den innehåller en ganska krystad homage till Clockwork orange, samt en del mer eller mindre subtila blinkningar till den filmen. Kevin McKidd från den utmärkta serien Rome är inte alls trovärdig i huvudrollen.
St_affan
2009-08-31
Riktigt riktigt bra. Förstår inte hur man kan sätta en tvåa på denna. Jag var fast från första stund.
anemona74
2009-08-27
Nej, den är inte bra. Löjliga gängbråk och hat. Det enda som gör den någorlunda sevärd är musiken
PebblesBeach
2009-07-19
Långsam film, men om man tar sig tid att se den och försöka förstå varför saker blir som de blir och hur. I början vet man inte riktigt vad man ska tycka om Frankie, men efter ett tag förstår man att det finns ett varmt hjärta bakom all smärta och det gör ont varje gång han slås tillbaka ner i det djupa. En stark, svart film som verkligen berör...
2008-10-21
Pretentiöst och segt – passar verkligen illa i detta sammanhang. (6+/15)
Goirwei
2008-10-05
Bra handling o så men var riktigt dryg. Blev utråkad....