3.3

Franska nerver

Angélique är en ovanligt begåvad pralinskapare. Hon blir anställd som försäljare på en fransk chokladfabrik där Jean-René är chef. De är båda känslomässigt skakiga, speciellt när det gäller relationer ? han byter skjorta 20 gånger per dejt på grund av nervös perspiration och hon tuppar av när hon bli tilltalad av en man.

Originaltitel Les émotifs anonymes
Alternativ titel Romantics Anonymous
Regissör Jean-Pierre Améris
Manus Jean-Pierre Améris, Philippe Blasband
Genre Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Benoît Poelvoorde, Isabelle Carré, Lorella Cravotta, Lise Lamétrie, Swann Arlaud, Pierre Niney, Stéphan Wojtowicz, Jacques Boudet, Alice Pol, Céline Duhamel, Philippe Fretun, Claude Aufaure, Philippe Laudenbach, Marie-Christine Demarest, Pascal Ternisien,

Norpan0
2016-06-16
Underbart knasig fransk humor, med en gnutta allvar...
Memmem
2016-01-03
Seriös komedi om högkänsliga personer! Fransk komedi, med en seriös undeton, om en pralinfabrikant på ruinens grund. Han behöver en person som kan sälja hans medelmåttiga praliner. Han är högkänslig och nervös vid möten med okända och anställer första bästa ansökanden. Det visar sig vara en ung vacker kvinna som också är högkänslig och lätt svimmar vid möten med främmande. Mycket väl spelad av de båda huvudrollerna: Benoît Poelvoorde och Isabelle Carré. (Strax innan denna film såg jag "Coco avant Chanel" där samme Poelvoorde spelade en världsvan kvinnotjusare; två så olika roller utförda med bravur.) I stort sett passande musik. Bilder från chokladfabriken, hotell och stadshus. Betyg: 4-
haajen
2015-12-28
Den var iaf kort.
mammene
2015-12-27
En smågullig komedi om två människors "handikapp", allt i en lättsam och ibland lite jobbig ton. Man lyckas få till en trevlig stämning över det hela och de två i huvudrollerna fungerar väldigt bra tillsammans. Jag gillar verkligen Isabelle Carré, inte bara här, hon har en finurlig utstrålning.
Albion
2015-12-26
Trivsam bagatell om än i det fånigaste laget kanske. Men jag gillar den. Betyget får bli en stark 3;a, dvs 3+
KyLLo
2015-12-26
Den här filmen har vissa likheter med Bakom blå ögonlock, som jag nyligen såg. Båda är historier om två människor som kommer nära varandra av en tillfällighet, men hämmas av att vara väldigt lika varandra. Båda kan upplevas som (pinsamt) obekväma. Franska nerver är däremot mer av en komedi. Det är klart att man kan göra en romantisk film och skoja till det lite, som Amelie från Montmartre, men det här blir för fånigt och klyschigt för mig. Den är dock väldigt välgjord. Väger mellan tvåa och trea.
snyltare
2015-12-26
Så otroligt gulligt och roligt!
TheHerminator
2015-12-25
En romantisk komedi som är både rolig och romantisk?! Jag tvingas kapitulera!
erosagape
2015-04-10
så lite choklad i en film om choklad, jag är inte chåglad, snarare chockad.
okidoki
2015-04-08
Knappt godkänd. Lite löjlig.