2.9

Frånskild

Efter tjugo års äktenskap blir Gertrud övergiven av sin man. Djupt kränkt och olycklig lämnar hon sitt hem och hyr ett rum. Hyresvärdinnans son, en ung läkare, känner sig dragen till Gertrud, och försöker hjälpa henne ur ensamheten.

Originaltitel Frånskild
Regissör Gustaf Molander
Manus Herbert Grevenius, Ingmar Bergman
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Inga Tidblad, Alf Kjellin, Doris Svedlund, Hjördis Petterson, Håkan Westergren, Irma Christenson, Holger Löwenadler, Marianne Löfgren, Stig Olin, Isa Prawitz, Birgitta Valberg, Sif Ruud, Carl Ström, Ingrid Borthen, Yvonne Lombard, Einar Axelsson

fisk0
2022-10-11
Intressant, en berättelse jag inte sett alltför ofta på film. Språket var lite märkligt, inte bara jargongen som väl var medvetet lustig i kontrasterna mellan "ungdomens" språk på 50-talet och de som varit unga på 30-talet, men det var även något med själva framförandet - i början av filmen kändes allt väldigt naturligt framfört, för att under filmens gång bli alltmer teatralt. Kanske delvis av berättelsens karaktär, när alla blir mindre ärliga mot varandra, men tror inte att det bara var det. Spännande musikläggning var det också, fast fotot kändes lite sterilt. Stark trea ändå.
TobiasRydén
2018-05-30
Inte så pjåkig ändå. Intressant att den kom fyra år innan All That Heaven Allows.
Strongbow
2018-05-27
Fint kvinnoporträtt och hög kvalitet på skådespelarna. Misstänker att den var provokativ för sin tid? Svag fyra.
nathaliew
2009-12-08
bra skådespelare och manus, tråkigt bara att man kan inte köpa den någonstans
ekmanälskaren
2009-07-21