3.8

Frantz

Året är 1919 och i tystnaden efter kriget sörjer Anna sin fästman Frantz död, när en mystisk man börjar dyka upp vid Frantz grav. I svartvita scener lär Anna och fransmannen Paul känna varandra, och något väcks till liv. Men det finns saker Anna inte vet.

Originaltitel Frantz
Regissör François Ozon
Manus François Ozon, Philippe Piazzo
Genre Drama, Romantik, Krig, 2010-tal
Skådespelare Pierre Niney, Paula Beer, Ernst Stötzner, Marie Gruber, Johann von Bülow, Anton von Lucke, Cyrielle Clair, Alice de Lencquesaing

Albion
2021-04-18
Bitvis väldigt vacker och stämningsfullt berättat om öden efter krigets krutdoft har lagt sig. Med det är också lite trögt och långrandigt och relationen känns inte super engagerande. Bra berättelse ändå om ett lite twistat fall. Betyget hamnar på en 3; a
Albion
2021-04-18
Memmem
2021-03-20
Fantastisk film med mycket känslor! François Ozon är en av de allra bästa filmregissörerna! Hans regi är en kvalitetsstämpel för god film. Redan efter några sekunder när ens hand trevar i handsken för att känna av filmen känner man att man kommit rätt. Handbeklädnaden sitter som ett tunt extra skinn utan att skava någonstans. De finstämda rollprestationerna hos alla skådespelarna är eleganta, subtila och trovärdiga. Språkkänslan är rätt: tyskar talar tyska och fransmän franska. Miljöerna är de rätta: smala stenlagda gator i den lilla tyska staden, breda avenyer i Paris. Många utomhusscener i regn utan en vattenkanna framför kameran. En ung tyska går till sin fästmans grav alldeles efter första världskriget. Ynglingen har stupat. Hon finner färska rosor på graven. En ung tysk uppvaktar henne, men det är inte han som lämnat blommorna. Hon finner en fransk yngling som nästa dag lägger nya blommor på graven. Han gråter. Handlingen tar andra vägar än tittaren kan förutse om denne inte fångas av sceneriet, skådespeleriet och längtar efter att filmens miljö och stämning ska ta slut först efter midnatt. Jag ger filmen en av de få femmor jag delat ut.
emilstjernholm
2018-11-21
Lite kluven till den här filmen. Roligt att Ozon leker med och manipulerar åskådaren. Däremot fastnar jag aldrig riktigt och relationen mellan Adrien och Anne engagerar mig inte. De mest intressanta scenerna utspelar sig i barmiljö på både franska och tyska sidan, tids- och miljöskildringen av 1919 är filmens stora behållning.
labi
2018-04-20
Vacker om än lite för symmetrisk intrig för min smak. Paula Beer blev jag lätt förälskad i.
mammene
2017-12-03
Har tvekat lite men tycker nog till slut att den tar sig över strecket till fyran. En mycket komplex historia som går lite olika vägar och det gör det hela både förutsägbart och inte, man anar var det bär hän men ändå kommer funderingar hur det egentligen var. Den går på djupet i människor och vad som är rätt för stunden. Tiden efter första världskriget är väl intressant att skildra, och tiden är bra skildrad, det finns en grundton i hela filmen som gör att man sjunker in. Paula Beer gör en mycket bra rollprestation.
oksove
2017-05-19
Stämningsfull, vacker och svårförutsägbar.
haajen
2017-05-11
Fyran är svag då filmen är på tok för lång, en 20 minuter hade lätt kunnat kapas. Med det sagt så är det en komplex väv som Ozon spinner, några givna svar ges inte utan man får själv vrida och vända på vad som är sant eller inte. Mycket välspelat och formfulländat. En njutning om man har tålamodet.
myslas
2017-05-07
Väldigt fint av Ozon, förmodligen det bästa jag sett av honom. Börjar lite trevande och man föranleds nästan att tro att det här är en okomplicerad och förutsägbar historia men det byggs på fler lager och mot slutet kan man inte vara annat än imponerad. Snyggt foto och utmärkt skådespeleri av framförallt Paula Beer hjälper också till.
Tonti
2017-05-07
Helt allright. Lite lagom smetig och behaglig att kolla på, några fina scener. Dock samma historiska sammetsfilter som man så ofta får sig till livs.