2.6

Freakonomics

Några av världens främsta dokumentärfilmare ger sig på ett försök att förklara olika fenomen i samhället i korta episoder. Bygger på boken Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything.

Originaltitel Freakonomics
Regissör Heidi Ewing, Alex Gibney, Seth Gordon, Rachel Grady, Eugene Jarecki, Morgan Spurlock
Manus Heidi Ewing, Alex Gibney, Seth Gordon, Rachel Grady, Eugene Jarecki, Morgan Spurlock, Peter Bull, Jeremy Chilnick
Genre Dokumentär, 2010-tal

Tauriel
2015-05-25
Underhållande tycker jag. Bra och pedagigisk ögonöppnare att kasta på vänner som inte förstår hur lätt det är att luras av statistik.
meandermind
2013-03-23
Väldigt ojämn. Levitt och Dubner är fantastiskt intressanta, men själva filmdelen är stundtals outhärdlig.
Flonk
2012-08-26
Tillfället gör tjuven, aha det förstod jag inte innan eller? Nej här är inget nytt alls, dåligt berättande med taskiga animationer och ibland randomklipp som inte alls hänger samman. Undvik!
Christofer
2012-07-10
Långt ifrån vad jag hade hoppats på. Jag hade väntat mig mer Morgan Spurlock-struk med en intelligent och intressant presentation med engagemang, men fick istället en halvtrött seminariepresenation av några dammiga forskare. Dessutom var hela avsnittet med sumo-kulturen rätt meningslöst, så det spolade jag mig igenom. Nä, den här filmen hade jag klarat mig utan ärligt talat.
Kurt-Opeth
2012-01-24
Öh?... några av världens främsta dokumentärfilmare? Verkligen?
brygge
2011-06-23
Verkligen inte de roligaste bitarna från deras arbete som lyfts. Inte ens de knäppaste sambanden, eller de mest provocerande...