3.6

Freaks

"Freaks" var benämningen på de missbildade människor som förr i tiden åkte runt med cirkuskaravaner och visades upp för publik i kittlande underhållningssyfte. Filmen skildrar hur cirkusens normala och välskapta trapetskonstnärinna förleder en av dvärgarna till att gifta sig med henne för att sedan långsamt förgifta honom och komma över hans pengar. "The freaks" avslöjar dock hennes illasinnade plan och beslutar sig för en gruvlig hämnd.

Originaltitel Freaks
Alternativ titel Forbidden Love, Nature's Mistakes
Regissör Tod Browning
Manus Al Boasberg, Willis Goldbeck, Edgar Allan Woolf, Leon Gordon
Genre Drama, Komedi, Skräck, 30-tal
Skådespelare Wallace Ford, Leila Hyams, Olga Baclanova, Johnny Eck, Angelo Rossitto, Roscoe Ates, Henry Victor, Harry Earles, Daisy Earles, Rose Dione, Violet Hilton, Daisy Hilton

Skapad 2019-11-28 av CyberShrimp
Historien tar sin början på Madame Tetrallinis kringresande cirkus. Den består av de traditionella artisterna såsom trapetskonstnärer, clowner och starka män, men också de lite mer \"udda\" art...   Läs mer »

Skapad 2019-11-14 av Stygga-Vargen
För många år sen började jag intressera mig för väldigt gamla filmer och på eftermiddagarna bänkade jag mig ofta framför TV:n för att slå på SVT eller TCM för att se någon gammal rulle s...   Läs mer »

bojaka
2021-10-01
Ibland gillar jag udda filmer och denna var verkligen det, men underhållande, bizarr och udda. :) Ett stycke annorlunda filmhistoria
karlmats
2018-03-11
Vilket spektakel. Jag brukar inte vara nåt större fan av varken äldre filmer eller filmer med cirkustema men här har Tod Browning skapat nånting helt unikt som är svårt att vifta bort. Genom att casta riktiga freaks i majoriteten av rollerna och dessutom visar berättelsen genom deras ögon skapas en film som troligtvis aldrig kommer att se sin like, åtminstone inte förrän den eventuella dagen då hela den rådande världsordningen kastats på soptippen. Skådespeleriet är väl lite sisådär på de flesta håll, det är styltig leverans av dialogen och klippningen är väl också kanske lite märklig på sina håll då studion klippte bort en halvtimme av materialet för att de var rädda för allmänhetens reaktioner. Bisarrt är väl ett ord som passar bra in här, men det är mycket värme och en del humor, frivillig och ofrivillig, som passar bra in i en film som ändå hör hemma i skräckkategorin. Det måste bli en 3a för helhetsupplevelsen, en sån här film hör ändå hemma i kanon trots alla sina brister.
ernils_l
2017-12-25
Om man har i åtanke att filmen blev omklippt och tappade 30 minuter, är den förvånansvärt sammanhängande och välredigerad. Läskig är den kanske inte, men den ger en mycket intressant inblick i den gamla cirkuskulturen. Utöver detta finns det en ganska trevlig tråd av humanism som löper genom filmen. Otroligt svårt att betygsätta den här typen av film, så det blir en stabil 3:a. Helt klart värd att se!
Pi-R
2017-11-23
ska tillstå att jag var väldigt nära en etta. manuset är både svagt och spretigt, skådespeleriet är i flera fall på skolteaternivå, och alldeles för mkt tid läggs på ren exploatering. Dock – slutscenen i stormen är inte oäven, och mot bakgrunden av såväl trettiotalets biopolitik och dåvarande Hollywoodstandard finns här ändå en ansats som inte enbart går att skuffa undan. men bra är det inte, oavsett måtstock.
2017-08-26
Filmen är väl kanske lite seg i början men annars finns det inte mycket att klaga på. Filmen är välgjord och spännande och slutet är riktigt bra.

2017-08-08
Och syftet är....?
Engravadlax
2017-04-14
Ser rätt bra ut för att vara 1932, men skådespelet suger något fruktansvärt, då många är rollsatta enbart för sin defekt.
andmoreagain
2016-10-30
Märklig, fängslande och fullständigt tragisk tillika deprimerande! Lägg dessutom till ett totalt schabrak-avslut som lämnar en mycket oviss. Är slutet ett skämt, eller? Men med lite fakta står det ju klart att filmen urspr var 90 min med ett totalt annat slut...men att det helt enkelt ansågs för crazy. Synd att det inte verkar finnas kvar. Femman är, som sagt, lite oviss och satt i chocktillstånd...för det här var fan i mig ingen lätt film.
Stan
2016-10-12
Ganska taffligt skådespeleri och mer tragikomisk än läskig. Sista 10 är fenomenala dock.
92axha10
2016-03-14
Förvånansvärt effektiv i det visuella och många otäcka ögonblick. Man märker verkligen hur mycket filmskaparen respekterar sina skådespelare och vill visa upp hur fascinerade de är. Synd att originalklippningen är försvunnen. Intressant ur fimhistorisk synpunkt.