2.4

Fredagen den 13:e del 2

Rykten börjar surra i trakten att ett monster vid flera tillfällen uppenbarat sig från sjön. Ryktena är envisa och alltmer sällan vågar någon vistas i omgivningarna. Till slut spärrar polisen av området. Fem år senare befinner sig ett gäng ungdomar i trakten för att leva lägerliv. De nås av ryktet om monstret och hör berättelsen om Mrs Voorhees drunknade son. Frågan är - överlevde han olyckan och var finns han nu i så fall? Steg för steg närmar de sig svaret på frågan

Originaltitel Friday The 13th Part 2
Regissör Steve Miner
Manus Ron Kurz
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Amy Steel, John Furey, Adrienne King, Kirsten Baker, Stuart Charno, Marta Kober, Russell Todd, Walt Gorney, Tom McBride, Bill Randolph, Lauren-Marie Taylor, Warrington Gillette, Russell Todd, Betsy Palmer, Cliff Cudney

Skapad 2004-05-03 av FreddyKrueger
I Fredagen den 13:e del 2 får vi först se hur den enda överlevaren från massakern vid Camp Crystal Lake från första filmen blir brutalt mördad av en mystisk man i hennes lägenhet. Från det mo...   Läs mer »

KyLLo
2018-07-11
Kanske den del som känns äldst i filmserien, där skräcken mest är klassisk och verklighetsnära. Klart bättre än att det går till överdrift och blir helt osannolikt, men jag upplever det som lite tråkigt. Men hur "monstret" framställs är förbaskat kul när man har sett fler filmer i serien.
menschenfeind
2018-05-12
Betydligt bättre än jag mindes den - hade för mig det var en lågpunkt i serien, men på många sätt tycker jag den håller bättre än de mer populära del 3 och 4.
Sarakin76
2017-11-05
For kjedelig for å skremme ordentlig. Med mer naget kunne det ha blitt en -3. Nå blir det +2.
2017-10-24
2016-10-15
En av de bättre delarna i serien.
filmfreak1
2016-02-01
Tredje gången gillt, Är faktiskt en riktigt bra slasher, välregisserad om inte annat.
myslas
2015-12-21
Första halvan är bland det tråkigaste som någonsin visats på en filmduk. Det blir marginellt bättre andra halvan men mordscenerna är taffliga och Jason är mesig. Musiken är det som räddar filmen från bottenbetyg.
Rattlesnake61
2015-08-18
Lite sämre än första filmen. Även om dialogen är mer välskriven så är huvudstoryn betydligt mer korkad och ointressant. Jag saknar dessutom det snygga fotot och de fina miljöbilderna som den första filmen bjöd på. 4/10
Fläskkäft
2015-05-24
Skräcken fortsätter och del 2 håller samma klass som del 1. Dagens titt blev på bluray och det är kul att se om dessa gamla rullar med riktigt bra bild. Filmen plockar många poäng enbart på nostalgin jag upplever och det var ganska längesen jag såg om del 2. Filmens hjältinna Ginny är en tuffing och sätter åtminstone tillfälligt stopp för Jasons framfart. Annars är det ett gött gäng ungdomar som tyvärr ska gå hemska öden till mötes. Miljöerna är somriga med mycket grönska och sol vilket jag gillar skarpt. Tyvärr känns mordscenerna nedtrimmade och så är även fallet om man forskar lite i ämnet. Harry Manfredinis passande musik är med igen och bidrar till otäckheterna.
2014-11-25
Ingen genre har så många usla och ointressanta filmer på sitt samvete som skräckgenren. Visst finns det en del höjdpunkter även i denna genre men en sak är i alla fall säkert, denna film tillhör inte dem. Denna film har åldrats väldigt dåligt och när jag såg den så blev jag rent ut sagt uttråkad.