2.3

Fredagen den 13:e del 3

En grupp ungdomar är på väg till Crystal Lake för att roa sig vid den lilla sjön. Men också Jason är på väg dit och han gillar inte inkräktare. Hit kommer även ett motorcykelgäng som vill hämnas på några av ungdomarna.

Originaltitel Friday The 13th Part 3
Regissör Steve Miner
Manus Martin Kitrosser, Carol Watson
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Dana Kimmell, Paul Kratka, Richard Brooker, Rachel Howard, Tracie Savage, Larry Zerner, Nick Savage, Jeffrey Rogers, Catherine Parks, David Katims, Gloria Charles, Kevin O'Brien, Steve Susskind, Cheri Maugans

Skapad 2019-12-15 av ScArRrFaCe
Fredagen den 13:e del 3 är den del där denna kultserie tar sina första riktigt ordentliga kliv. Första delen känns som en helt vanlig slasher. I andra delen börjar det ta sig när Jason hämnas ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av Anonym
Ett äkta exempel på en typisk Fredagen den 13:e-film. Det kan knappast bli mer perfekt. Läskigt, klasiskt och kultigt. Oj, oj, oj, vad ruggigt, trots att det är förutsägbart. Ännu en grupp me...   Läs mer »

Sheepy
2024-04-03
Den tredje delen av Friday the 13th går på tomgång med trista karaktärer och en handling som inte engagerar. Jasons mord känns ovanligt planlösa och meningslösa. Filmen gjordes även för 3D vilket medför att vi idag (utan 3D) dras med en del konstiga scener där något riktas in i kameran, till exempel jojos, ett basebollträ eller ett utslitet öga. Det som trots allt gör att del 3 blir något mer minnesvärd är att Jason äntligen lägger beslag på sin ikoniska hockeymask (även om den tidigare tygpåsen faktiskt var obehagligare).
sven_usling
2020-08-04
Den klart sämsta hittills. Det är så fruktansvärt dåligt gjort att inte ens de hyfsade effekterna höjer filmen. Visst, 3D:n blir naturligtvis fånig i 2D, men det är inte ens det värsta. Här är det inte ens skamligt underhållande. Bara uselt, rakt igenom.
päronanton
2020-04-22
Den var bra, nu har Jason fått sin ikoniska hockeymask och sin machete vilket gör honom just till vår Jason Voorhees.
Zingostar
2017-10-24
Ska du se en film i denna franchise så tycker jag personligen att du ska se denna. Den har nerv och är en härlig 80 talets tonårsskräckis. Den bästa filmen i denna filmserie. Första gången Jason blir Jason på riktigt förövrigt. Med mask och mordbegär.
Xtro
2017-07-20
Fredagen den 13e är min favorit av de stora klassiska slasher-filmserierna. Det här är mitt favoritkapitel. Så det kan inte bli annat än en femma. Detta är ju filmen där han plockar på sig den klassiska hockeymasken för sjutton. Efter att ha ratat en kringliggande monstermask som är lika ful som han är. I kontrast till vad många andra säger så tycker jag det djärvare kameraarbetet, sporrat av impulsen att släppa filmen i 3D, ger den ett medryckande visuellt flyt. Den sista uppgörelsen mellan Jason och en av de mest karismatiska hjältinnorna i serien är ohyggligt rafflande med rysningsframkallande repliker som "you CAN'T be dead!".
myslas
2017-03-18
Jag antar att allt det "logiska" materialet var uttömt över två filmer så nu springer Jason omkring och bara mördar folk på andra ställen utan någon anledning alls. Första timmen är helt meningslös och man väntar mest på att Jason ska slakta lite folk. Vi får åtminstone lite (ofrivillig?) humor med världens mesigaste motorcykelgäng. Jag gillar de grälla färgerna i fotot men 3D-effekterna är rätt irriterande. Svårt att ge något annat än bottenbetyg med ett så uselt manus.
2016-11-01
En av de bättre delarna i serien.
Korben_Dallas
2016-06-01
Mitt största problem med filmen är att Jason är min hjälte, jag bara vill han ska döda alla för jag gillar ingen, kanske på sin höjd att jag gillar hon som får harpun-pil i ögat och huvudbruden. Annars tycker jag alla verkar mer eller mindre as. Denna filmen har också en väldigt annorlunda look från dom övriga, många färger som skriker men ligger liksom under en matt färg av brunt. Gilla eller inte?
LenWidleheyt
2016-04-28
Lägre kvalitet än både tvåan och fyran. Med än så mycket god vilja blir det här mest långtråkigt. Pluspoäng dock för sista kvarten, där Jasonkänslan är hög.
Rattlesnake61
2015-08-18
Ännu lite sämre än föregående film i serien. Finns en del scener som är obeskrivligt fjantiga, t ex scenen med ''motorcykelgänget'' i mataffären, som framkallar en hel del skratt. Annars blir det ofta rätt segt och bekymrande förutsägbart. Några av skådisarna är komiskt usla. 3,5/10