Fredagen den 13:e del 5

Alla tror att psykopaten Jason är död, men vem är det då som dödar patienter på det lantligt belägna sinnessjukhuset Unger Institute? Tommy Jarvis, nu 20 år gammal anländer till sinnessjukhuset, för han plågas av mardrömmar om Jason. När sedan en av patienterna mördas av en annan sinnessjuk patient, börjar det smått hända saker. Tommy Jarvis får nu än en gång kämpa mot psykopaten Jason, men är det verkligen han?

Originaltitel Friday the 13th: A New Beginning
Alternativ titel Friday the 13th Part V: A New Beginning, Friday the 13th: A New Beginning - Part 5
Regissör Danny Steinmann
Manus Martin Kitrosser, David Cohen (III), Danny Steinmann
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Melanie Kinnaman, John Shepherd, Shavar Ross, Richard Young, Marco St John, Juliette Cummins, Carol Locatell, Vernon Washington, John Robert Dixon, Jerry Pavlon, Caskey Swaim, Mark Venturini, Anthony Barrile, Dominick Brascia, Tiffany Helm

Skapad 2019-12-08 av FreddyKrueger
Fredagen den 13:e del 5 är den värsta i serien. Den handlar om Tommy Jarvis som hamnar på ett mentalsjukhus, fast ett mera speciellare, det är nästan inga regler. Det ligger i en skog och patient...   Läs mer »

Sheepy
2024-04-04
Del 5 tar vid flera år efter del 4. Tommy Jarvis är nu vuxen och starkt påverkad av händelserna under del 4. Han plågas till exempel av mardrömmar och regelbundna syner av Jason. Något som lett till att han skickats mellan olika vårdinrättningar. Plötsligt börjar diverse mord ske igen av en person i en hockeymask (som ser lite annorlunda ut än tidigare). Faktumet att del 5 knyter väl an till del 4 och dessutom innehåller ett försök till att ha en handling gör det till en av de bättre i serien. Slutet är också minnesvärt även om man tyvärr inte valde att följa upp på det i del 6.
Zingostar
2021-09-08
Tycker denna håller. Ungefär lika bra som övriga filmer i serien. Tycker den är väl värd att se.
päronanton
2020-04-24
Bra! Gillar att Fredag den 13 följer en röd tråd.
Xtro
2017-07-21
Största problemet med den här är att de flesta karaktärerna är överspelade karikatyrer. Fredagen den 13e har ju aldrig tagit sig själv på stort allvar och jag gillar skruvade karaktärer. Men här får den en buskiston som skär sig mot tidigare upplagor där gänget bestod av normala, kåta ungdomar. Det märks att någonting inte stämmer med Jason tidigt heller och när det visar sig att det inte är Jason som mördar fulländas besvikelsen. Dels för att mysteriet inte ens är särskilt välgjort.
myslas
2017-03-19
På sätt och vis lite kul hur de mest intressanta filmerna i serien inte ens innehåller Jason. Det blir väl lätt så när man inte vet vem som är mördaren från början. Den här gången har de också fattat att de gör en b-skräckis och blandar in lite humor i det hela. Har ett par innovativa mord också men man får ju se alldeles för lite av dem. Med mer blod hade det kunnat bli en rätt underhållande upplevelse.
LenWidleheyt
2016-04-29
En helt ny formel för serien. Nystart för upplägget, men framför allt mycket mer humor, och komiska karaktärer. Funkar! Vill man ha det precis som förr kan den här te sig lite lam, kanske.
Rattlesnake61
2015-08-18
Efter den ganska lyckade fjärde filmen så gjordes det här skräpet till film. Jobbiga karaktärer, segt tempo och tråkiga mord. Blev enormt uttråkad när jag så denna. Här har det blivit utpräglad buskis av scenerna som inte innehåller mord. 2/10
LacombeLucien
2014-06-14
Kass.
2014-04-16
Nämen, den här var ju inte så dum! Här etableras en riktigt bra story innan morden sätter igång och sedan får vi massvis med schysta miljöer (regn och vind, så ska det se ut!) när morden väl sätter igång. Rätt osammanhängande dock och jag kanske inte hade varit så positiv ifall det inte varit för att föregångarna varit så dåliga, men jag måste ändå säga att detta är den bästa hittills av uppföljarna. Roliga mord-scener. Det blir godkänt.
daniel77
2012-08-23
Omtitten gjorde den något bättre. En del fina karaktärer. Och skönt att de inte överutnyttjat bilder på Jason här, utan "stalker-mässigt" gått tillbaka till ettans sätt att filma POV-bilder.