Fredagen den 13:e del 5

Alla tror att psykopaten Jason är död, men vem är det då som dödar patienter på det lantligt belägna sinnessjukhuset Unger Institute? Tommy Jarvis, nu 20 år gammal anländer till sinnessjukhuset, för han plågas av mardrömmar om Jason. När sedan en av patienterna mördas av en annan sinnessjuk patient, börjar det smått hända saker. Tommy Jarvis får nu än en gång kämpa mot psykopaten Jason, men är det verkligen han?

Originaltitel Friday the 13th: A New Beginning
Alternativ titel Friday the 13th Part V: A New Beginning, Friday the 13th: A New Beginning - Part 5
Regissör Danny Steinmann
Manus Martin Kitrosser, David Cohen (III), Danny Steinmann
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Melanie Kinnaman, John Shepherd, Shavar Ross, Richard Young, Marco St John, Juliette Cummins, Carol Locatell, Vernon Washington, John Robert Dixon, Jerry Pavlon, Caskey Swaim, Mark Venturini, Anthony Barrile, Dominick Brascia, Tiffany Helm

Skapad 2019-12-08 av FreddyKrueger
Fredagen den 13:e del 5 är den värsta i serien. Den handlar om Tommy Jarvis som hamnar på ett mentalsjukhus, fast ett mera speciellare, det är nästan inga regler. Det ligger i en skog och patient...   Läs mer »

2012-07-12
Om det är några av Fredagen den 13:e-filmerna som förtjänar en plats bland Filmtipset 250 sämsta filmer, så är det inte den här eller någon annan av de tidiga filmerna.
Xenox
2012-06-25
Ingen höjdare precis. Kul att se Corey Feldman igen (även om det bara var under någon minut), annars var detta ett totalt misslyckande.
Grillo
2012-04-12
Och stämningen från de första två filmerna är nu helt bortblåst... Utöver detta är nog det allra sämsta med den här filmen att den utspelar sig 20 år senare, men inte över huvud taget ens försöker visa att det som händer utspelar sig någon annan tid än 1985, snarare tvärtom... Figurerna är mer ointressanta än vanligt, och till råga på allt läggs figurer som över huvud taget inte har någon betydelse annat än att bli mördade till. Skit.
Supernaut
2012-01-31
En bottennotering i serien men ändå sevärd för att inte missa någon av dem.
Marles
2011-07-20
första gången så var den urusel men nu så har jag uppskatat den men fortfarande en SVAG 4a
perrrvo
2010-11-02
Även om Jason inte är med så är den ändå en av de absolut bästa filmerna!!
Taandborste
2010-11-01
Helt klart den sämsta hittills i serien, mycket svagt betyg.
BarryHero
2010-09-01
ch-93: Vill inte spoil:a men du har uppenbarligen inte sett filmen och har ingen aning om vad du pratar om. Filmen då? Nja. En av de svagaste i serien (hittills).
Marles
2010-08-31
Sämsta jävla horror movie skiten jag har sett
ch-93
2010-07-14
Hur länge ska de hålla på att återuppväcka Jason egentligen!?!