2.3

Freddy vs. Jason

Freddy har tröttnat på att vara en bortglömd massmördare. För att sätta skräck i befolkningen i Springwood, så att han åter ska få kraft att komma tillbaka, uppväcker han Jason. Dock verkar Jason bli lite för entusiastisk och Freddy blir tvungen att visa vem som bestämmer. Olyckligtvis kommer ett gäng ungdomar i vägen för uppgörelsen.

Originaltitel Freddy vs. Jason
Alternativ titel FvJ, Friday the 13th Part XI, Friday the 13th Part 11, Freddy Krueger Versus Jason Voorhees
Regissör Ronny Yu
Manus Mark Swift, Damian Shannon
Genre Action, Thriller, Skräck, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Robert Englund, Ken Kirzinger, Jason Ritter, Monica Keena, Kelly Rowland, Lochlyn Munro, Chris Marquette, Odessa Munroe, Katharine Isabelle, Brendan Fletcher, Zack Ward, Tom Butler, Kyle Labine, Paula Shaw, David Kopp, Jesse Hutch

Skapad 2019-11-23 av FreddyKrueger
Freddy Vs. Jason är en film som inte jag tycker är lika bra som de andra Terror på Elm Street filmerna. Eftersom alla Fredagen den 13:e filmerna är lika usla (1an var kanske lite bättre än uppf...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av Luvi
Freddy Krueger är den fruktansvärda, hemska mördaren från filmen ”Terror på Elm Street”. Jason Voorhees är den hjärtlösa mördarmaskinen från slasher filmen ”Fredagen den 13: e”. De är b...   Läs mer »

Skapad 2019-10-31 av Loomis
Efter mycket snack och lite verkstad är det för många förväntansfulla fans äntligen klart. Dom två stora skräckgiganterna möts i en och samma film. Den mardrömsbesökande Freddy och mammas p...   Läs mer »

Andreas_
2017-11-12
Kass rulle som är då dåligt skriven att den ignorerar helt tidslinjer och logik från tidigare filmer ur båda serierna och helt fel regissör dessutom, Ronny Yu ska nog pyssla med kung fu rullar i hong kong och inte ta två skräckikoner och göra fåniga actionscener mellan dom, väntade bara på att Freddy skulle börja flygande sparkar...dåliga skådisar dessutom, så det finns inget bra att säga om denna sörja, enda som är lite smått kul är väl idén med två skräckikoner slåss mot varandra men detta är ett enda stort magplask, vilket det var när den kom 2003 och ännu större magplask idag eftersom den inte åldrats med värdighet heller. Betyget blir en mycket svag 1:a
Snyckel
2017-08-13
"Freddy har tröttnat på att vara en bortglömd massmördare". Jo jag tackar. Genren som sådan är lätt att romantisera och det nostalgiska förhållandet till de två skräckikonerna bidrar så klart till detta. Nostalgi kan vara underbart, men kvalitet krävs än dock. Detta är bortom bedrövligt.
2016-10-15
Kul koncept som faktiskt fungerar.
karlmats
2014-08-07
Att mixa ihop gamla anti-hjältar som slagit stort på egen hand känns ju nånstans som antingen ett fräscht försök att återuppliva bortglömda karaktärer eller som ett försök att casha in på det sista lilla intresse som finns kvar. För ovanlighetens skull känner jag med den här filmen mest att det är första alternativet som gäller. Som film funkar det oväntat bra, det är ganska snyggt gjort och många komponenter i de gamla slasher-filmerna finns ju här. Jag tror problemet främst ligger hos mig, jag gillade egentligen ingen av de sex första uppföljarna till Freddy-filmerna och Jason är ju mest ett jävla aber. Korkade ungdomar som får smaka på kniven eller macheten blir lätt ganska tröttsamma. Det är svårt att komma ifrån skepticismen när 10-tals ungdomar bara står och väntar på den förestående döden som om de vore helt retarderade. Freddy själv är mer nedtonad än i flera av de tidigare uppföljarna vilket jag gillar. Effekterna är lite mer högbudget och egentligen kan jag inte klaga så mycket alls, problemet är bara att jag inte riktigt bryr mig om vad som händer heller. Soma för folket. En stabil 2a, det här är nog trots allt ändå bland det bättre i Elm Street-serien så här långt.
LacombeLucien
2014-05-17
Worthless.
Grillo
2013-10-08
Med en sån här titel så struntar man ju fullständigt i alla ungdomar, och början av filmen känns väldigt irrelevant när man väl börjar nå slutet... Det som räddar den är slutstriderna och scenen där Jason intar fyllefesten i mitten.
LTT86
2013-08-29
Jag erkänner att det fanns inte så mycket skräck som den borde ha. Jag gillade inte börja, men när denna "VS" kom in i bilden så njöt jag verkligen av filmen. Jag gillade verkligen kampen och tycker att Robert Englund och Ken Kirzinger spelade skräck karaktärerna mycket bra och njöt verkligen av slutet, så en trea för mig.
RichardEk
2013-07-17
Snarare en rolig idé än en hållbar filmidé. Eftersom det gjordes allt för många efterföljare kring båda dessa skräckfigurer har den originalitet som fanns från början tunnats ut rejält, vilket också försämrar förutsättningarna för en lyckad "cross-over" film. Här finns några lyckade splatterscener, men slagsmålen mellan Jason och Freddy har för mycket av superhjälteestetik över sig för att kännas rätt placerade. Dessutom spelar Robert Englund över lite väl mycket denna gång, denna upplaga av Freddy är för teatral helt enkelt. När det gäller resten av skådespelsensemblen är det ganska tunt med talang, men desto mer välfyllt med silikon. Där finns i varje fall en konsekvent linje som kan härledas långt bak i splattergenren.
Brouhaha
2013-03-16
Genial filmidé, kunde ju inte bli annat än ett mästerverk... Räddas från bottenbetyget av två karismatiska seriemördare.
ulke666
2012-11-27