3.7

Free Men

Paris 1939. Den unge immigranten Younes från Algeriet försöker spara ihop ett litet kapital genom att smuggla cigaretter och te. Men tyskarna är på jakt efter judar, också algeriska judar och snaran dras åt om Paris. Trots att Younes egentligen inte vill, tvingar omständigheterna honom att gå med i motståndsrörelsen. Free Men bygger på verkliga händelser och karaktärer. Under andra världskriget användes moskén i Paris som gömställe av ett antal muslimska medlemmar av motståndsrörelsen. De räddade judiska flyktingar med hjälp av falska identitetshandlingar som visade att de var nordafrikanska muslimer och inte judar. Brittiske skådespelaren Michael Lonsdale gör en stark roll som moskéns överhuvud och huvudrollsinnehavaren Tahar Ramin har jämförts med Robert de Niro. Regissören och manusförfattaren Ismael Ferroukhi har lyckats skapa en film med stor spänning och vackert foto

Originaltitel Les Hommes Libres
Regissör Ismaël Ferroukhi
Manus Ismaël Ferroukhi, Alain-Michel Blanc
Genre 2010-tal, Drama, Krig
Skådespelare Tahar Rahim, Michael Lonsdale, Mahmud Shalaby, Lubna Azabal, Christopher Buchholz, Farid Larbi

Poker-Mange
2014-10-19
Överraskande bra och intressant historia. Något slätstruken dock och kunde varit lite vassare. Tahir Rahim är en riktigt skön skådis och glider igenom hela filmen med ett uttryckslöst ansikte. Honom vill jag ser mer av! Sevärd men kunde varit bättre. Tummen upp för utmärkt nordafrikansk musik. Svag 3a.
SimonLiptone
2013-04-01
Tahar Rahim är nästan lika bra i den här som i den betydligt bättre Un prophète, i övrigt är filmen är förvisso tänkvärd men saknar spänning och engagemang. Knappt godkänd.
Elmore
2012-12-22
Inte ett tema som man är van vid. Muslimers situation i Paris under andra världskriget. Det är nog själva bakgrunden till storyn som är det absolut bästa och gör den sevärd. Annars lagom spännande och helt OK prestationer från rollinnehavarna.