3.7

Free Solo

Alex Honnold är en av världens vassaste klättrare, men det finns en sak som skiljer honom från mängden. Han klättrar free solo, alltså helt utan rep. Free Solo är ett intimt porträtt av klättervärldens mest omtalade person som bokstavligen balanserar mellan liv och död när han ska försöka förverkliga sin stora dröm - att klättra den 1 000 meter höga vertikala väggen El Capitan i Yosemite, Kalifornien.

Originaltitel Free Solo
Regissör Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
Genre Dokumentär, 2010-tal

2021-02-15
Knepig typ det där. Snubben kan verkligen flytta berg lol) Annars en grym docu som är riktigt vacker att beskåda.
myslas
2020-10-04
Ett fascinerande porträtt på liknande sätt som Grizzly Man. Men här får man också hisnande bilder och högpulsaction. Fantastiskt fint fotat.
OffTheGround
2020-03-19
Inte så speciell som dokumentär sett, men de där klättringssekvenserna... herregud. Handsvetten är brutal.
Pari
2019-11-18
Alex är fantastisk och tycker att han borde leva som ett med berg och natur. Kvinnan saboterar hans spirit med klättringen som gör att han tappar focus på hans mening med livet och det är att älska med bergen väggar tills han dör.
Spook
2019-06-22
prestationen är helt enorm, men tycker ändå synd om flickvännen som är tillsammans med en märklig människa :)
DYV
2019-04-24
Väldigt fascinerande person, snacka om att ta målmedvetenhet och koncentration till en ny nivå. Dramaturgiskt hade den gärna fått varit lite mer tillspetsad och gett ännu en dimension av nerv.
ekback
2019-04-07
Riktigt imponerande och lite sjukt att ens försöka hehe... Hoppas han nöjer sig innan det är försent...
PeterTheW
2019-04-02
Riktigt härlig!
DiMMUBoRGiR
2019-03-23
Otroligt viktigt att fokus läggs på Alex som person och karaktär. Att vara så rationell är nog en, av förvisso många, nyckel till att kunna utföra så extrema saker. Fantastisk skildring som skapar frågor och diskussionsunderlag.
Christofer
2019-03-22
Rent dramaturgiskt så saknar den en del av vad jag tyckte att Dawn Wall hade som gjorde inramningen så stark. Det är sjukt egentligen att jag sätter ett lägre betyg på den här dokumentären med tanke på det sinnessjuka i att soloklättra med livet som insats i varje steg rent bokstavligt. Kanske saknar jag mer bakgrund till Alex som person samt att slutet kändes väldigt tvärt och korthugget på något sätt. 4+