3.2

French Connection nr 2

Kriminalinspektörer Popeye Doyles jakt på den narkotikakartell han avslöjade i första filmen tar honom till Marseille där han inleder ett samarbete med den franska polisen i jakten på Alain Charnier och de andra i toppen på kartellen.

Originaltitel French Connection II
Regissör John Frankenheimer
Manus Alexander Jacobs, Robert Dillon, Laurie Dillon
Genre Action, Kriminalare, Drama, 70-tal
Skådespelare Gene Hackman, Fernando Rey, Bernard Fresson, Cathleen Nesbitt, Jean-Pierre Castaldi, Charles Millot, Ed Lauter, Philippe Léotard, Samantha Llorens, André Penvern, Reine Prat, Raoul Delfosse, Ham-Chau Luong, Jacques Dynam, Malek Kateb

Skapad 2019-11-10 av BobbyPeru
William Friedkins The French Connection från 1971 är ett mästerverk i polisfilmsgenren. Gene Hackman gör sitt livs roll i en film som är både tuff, spännande, ironisk och tankeväckande, med en...   Läs mer »

Dutch
2017-07-10
Skita i alla order, förstöra för den franska polisen, bränna ner hotell, vägra lämna landet...vilken hjälte han är, man skall inte ge sig Popeye. Slutkampen var bland det bästa och hårdaste jag sett på länge.
Jaganatha
2017-06-23
Vill bara påpeka att det inte är ett "skitigt och sjaskigt Paris vi bjuds på", utan det är Marseille i södra Frankrike. Bara miljöerna i sig höjer filmen över genomsnittet, sedan kan man ju diskutera huruvida det var nödvändigt att göra en uppföljare efter originalfilmens bistra slut. Här får vi ett mer "amerikanskt" slut, trots att filmen utspelar sig helt och hållet i Frankrike.
92axha10
2017-02-11
Popeye är fortfarande en riktigt bra karaktär. Tycker inte riktigt filmen är nödvändig, slutet på första var riktigt bra. Däremot roligt att se Hackman tillbaka i rollen.
dudson
2014-08-04
Skitigt och sjaskigt paris vi bjuds på. Sen skoj se Hackman glida runt i Hawaii shjorta och hatt å tugga tuggummi. Även när han pundar ner sej i fängelse hålan/ Når dock inte lika hög klass som den första filmen men bra nära"
ItalyErik
2013-11-20
Kanske inte fullt lika tät som ettan, men fortfarande en fantastiskt bra film. Marseilles är lika skitigt som New York, och stämningen minst lika hårdkokt. Gene Hackmans skådespel, särskilt i scenen där han ska tända av, är one of a kind.
Raimo_1985
2013-05-26
Mycket bra uppföljare till första filmen, som är ett mästerverk.
Chrille81
2013-01-20
Hade helt ungått mig att det gjorts en uppföljare på en utav de bästa amerikanska kriminalarna! Nu är det rättfärdigat dock! Jag gillar att filmen skiljer sig rätt mycket från den första, och denna tar sig fram i ett lugnare tempo och är mer ett drama. Filmen är skitigare och Popeye får gå igenom mycket misär och lidande. Att han inte fick en Oscarsnominering för sin prestation är oförståligt, men antagligen pga att han redan vann för första filmen. Se!
pungsnigel
2013-01-17
Inte ens i närheten av första filmen,
ClintanTheKing
2012-09-04
Denna är inte lika bra som första, mycket med tanke på all action som minskas rejält. Den är dock desto roligare. Hackman är jäklig skön och rolig i filmen. På mitten tappar den rejält i tempo men det blir trots allt ett bra avslut så den förtjänar 7/10 (4:a).
Bozze80
2010-07-26
Klart sämre än ettan, vilket gör att den hamnar väldigt nära bottenbetyg... Sammanfattningsvis så var båda filmerna stora besvikelser.