3.6

French Connection – Lagens våldsamma män

Bygger på en verklig händelse om kriminalinspektörerna "Popeye" och Buddy Russo i New York. De jobbar med att avslöja en narkotikasmugglarliga och kommer The French Connection på spåren.

Originaltitel The French Connection
Regissör William Friedkin
Manus Ernest Tidyman
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Gene Hackman, Roy Scheider, Fernando Rey, Marcel Bozzuffi, Tony Lo Bianco, Frédéric de Pasquale, Bill Hickman, Ann Rebbot, Harold Gary, Arlene Farber, Eddie Egan, Sonny Grosso, André Ernotte, Benny Marino, Patrick McDermott, Alan Weeks

Skapad 2019-11-09 av BobbyPeru
The French Connection är den bästa polis-filmen som gjorts, i mitt tycke. Ingen film på samma tema matchar den. Den bygger på verkliga händelser som de riktiga snutarna Eddie Egan och Sonny Gros...   Läs mer »

svältaren
2020-03-13
För många skurkar, för många utdragna jakter, för lite tid att lära känna någon karaktär. Kort sagt, rörigt. Förvisso tar den sig mot slutet. Men Mannen på taket är bättre på alla plan.
Raimo_1985
2019-08-02
Jag vet inte hur många gånger jag sett den nu, men jag gillar den lika mycket varje gång. Den här gången tänker jag på att den är lite mer som en europeisk film än en amerikansk.
YouAreNrIchi
2019-02-16
Den har inte åldrats särskilt väl, men är ganska underhållande.
Pi-R
2018-08-26
balanserar verkligen på knivseggen mellan 3 och 4. Filmen är verkligen en stilbildare, på gott och på ont. Dess främsta styrka i hur väl den förmår fånga NYCs grådask, vilket utöver fotot också det minimalistiska soundtracket bidrar stark till. På skådespelarsidan är Hackman bra (om än allt annat än mångfacetterad) men jag tycker nog Fernando Rey överglänser honom i rollen som den slipade fransosen. Deras samspel i scenen med skuggningen i metron är riktigt underhållande. De klassiska scenerna med biljakten och finalen var väl med rätta omtalade på sin tid... men det har ju gjorts så mkt bättre senare. och detsamma måste sägas om filmen som helhet, vilket gör att det i slutändan landar på en blytung 3:a
krumelurdjur
2018-06-24
I den grisigaste delen av staden New York City – The City lurar the French Connection – mannen som inte skyr några medel för att få sin sjuka vilja igenom här i livets gilla gång. Han kör bil – snabbt. Han åker tåg – snabbt. Han springer till fots – snabbt. Håll i eder. Helt klart en femma.
celec
2017-11-12
Filmens tempo kan idag verka en aning lågt men jag tycker det gestaltar polisen arbete väl. De skitiga 60-tals miljöerna gör att filmen känns verklig. däremot är karaktärerna lite dåligt uppbyggda man känner egentligen inget för någon då man vet väldigt lite om dem.
Hypostas
2017-01-17
Sänkning till stark trea efter omtitt. Det är en bra snut-rulle, men inget mästerverk direkt.
RustyFilm
2016-12-09
En polisthriller som är baserad på händelser kring ett verkligt heroin tillslag i New York. Historien är rakt berättad och innehåll en "på den tiden" omtalad biljakt. Filmen har fått stå modell för en hel del efterföljande filmer.
kexchokladet
2016-11-03
Dettan var en filmisk njutning. Varje scen har en nerv och puls som gör detta till en filmupplevelse av hög klass.
Ihsahn
2016-05-21
Början känns rörig och daterad, men filmen rycker upp sig i andra halvan