2.9

Fresterskan

På en maskeradbal i Paris träffar en ung argentinsk ingenjör vid namn Manuel Robledo en mystisk kvinna, Elena, som han blir djupt förälskad i. Han får därför en chock när han besöker sin bäste vän, markisen av Torre Bianca, och upptäcker att Elena är dennes hustru. Förbittrad återvänder Robledo till Argentina, där han leder ett stort dammbygge, och börjar glömma Elena. Men en dag kommer Elena och hennes man till den lilla staden; och alla män flockas kring henne.

Originaltitel The Temptress
Regissör Fred Niblo
Manus Marian Ainslee
Genre Drama, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Greta Garbo, Antonio Moreno, Marc McDermott, Lionel Barrymore, Armand Kaliz, Roy D´Arcy, Robert Anderson (III), Francis McDonald, Hector Sarno, Virginia Brown Faire

HerrArne
2009-07-17
Med musik av Michael Picton är detta en smått fantastisk filmupplevelse.
emmycaution
2007-07-11
Bra film med en mycket fin under bordet-scen med massa fötter. Synd att killar alltid skyller på en vacker kvinna när det börjar gå dåligt.
goeran
2005-09-21
Greta Garbo spelar övertygande farlig förförerska i denna film (som var hennes andra efter ankomsten till USA). Även Antonio Moreno är bra; i den manliga huvudrollen som ingenjören Manuel Robledo. Det kan för övrigt noteras att Mauritz Stiller till en början var regissör för filmen men att han avpolleterades efter några veckor och ersattes av Fred Niblo.