2.8

Freud flyttar hemifrån

I den judiska familjen Cohen firar Rosha sin 60-årsdag och hennes tre barn är med och firar. Psykologistuderande dottern Angelique, eller Freud som hon kallas, lever fortfarande hemma och sprider retsamma kommentarer omkring sig med anledning av sina psykologiska insikter. David är homosexuell och Deborah har gift sig med en ortodox jude och bor i Israel. Rosha berättar för sina barn att hon är dödligt sjuk i cancer.

Originaltitel Freud flyttar hemifrån
Alternativ titel Freud Leaving Home
Regissör Susanne Bier
Manus Marianne Goldman
Genre Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Peter Andersson, Stina Ekblad, Philip Zandén, Gunilla Röör, Ghita Nørby, Palle Granditsky, Jessica Zandén, Johan Rabaeus, Nils Eklund, Peter Haber, Peter Stormare

skatedawe
2014-11-01
Ångest rakt igenom hela filmen. Inget tilltalar.

2012-08-12
Första halvtimmen var riktigt underhållande, sedan sackar det lite. Gunilla Röör gör en bra prestation. Ljummet.
DanielMott
2010-10-04
Susanne Bier långfilmsdebuterade 1991 med den stökiga, dansk-svenska familjedramakomedin Freud flyttar hemifrån… som fick ett fint mottagande när den kom. Den har inte helt stått emot tidens tand och känns i dag lite för bullrig (med usel dubbning) och lång men har ändå en del ljusglimtar som Gunilla Röör, 90-talsmiljöerna (Peter Anderssons lya vid Årstabron!) och driften/ironin över judendomen som (tyvärr) skulle vara betydligt svårare att skildra i dag. En sevärd debut där flera av Biers drag redan kan skönjas.
Tonti
2010-09-29
Kanske lite överdrivet att ge den fyra men vafan, detta är mycket god underhållning samt innehåller inte så litet av det vi kallar Grip. Utmärkta och namnkunniga skådespelare samt en härlig miljö.
Avtalet
2010-09-25
Särsklit bra detalj med en lirare som har valt att husera sig på årstabron!
KillerPutte
2009-11-10
(rek.3) Tänk att samma regissör har gjort kanonfilmen "Efter bröllopet", märkligt. Minst sagt. Känns genomgående som om skådespelarna i filmen underpresterar och är loja i sitt agerande, handlingen innehåller en massa spännande historier och karaktärer, men utan att låtas utvecklas. Trist.
kennert
2009-05-03
Bra förstafilm av Bier.
Razzel
2008-09-07
Bier visar redan här sin gryende storhet
cakeordeath
2007-03-17
Egentligen väldigt konventionellt upplägg men Freud som karaktär vinner ju lätt över de flesta "moderna" kvinnor vi sett på film sedan 1991. Underbara Gunilla Röör!
filmgumman
2006-12-09