3.3

Friday Night

Det är fredag kväll och Laure har packat ihop sina saker. I morgon skall hon flytta in hos François, men i kväll skall hon till vänner på middag. Hon lämnar sin tomma lägenhet och sätter sig i sin bil. På vägen fastnar hon i ett trafikkaos orsakad av en transportstrejk. Runt omkring henne rusar människorna i jakt på skydd från vinterkylan - alla utom mannen i skinnjackan.

Originaltitel Vendredi soir
Regissör Claire Denis
Manus Claire Denis, Emmanuèle Bernheim
Genre Romantik, Drama, 2000-tal
Skådespelare Grégoire Colin, Valérie Lemercier, Vincent Lindon, Hélène Fillières, Hélène de Saint-Père, Gilles D'Ambra, Florence Loiret Caille

hestret
2013-10-30
Tekniskt nästan fulländad. Fotot är magiskt både rent tekniskt med kamerarörelse och hela faderullan, men kompositionerna har samma klass. Hur Denis fokuserar stenhårt på döda objekt och även hur hon zoomar in på kroppsdelarna är mästerligt. Även musiksättningen är grym grym. Den är kanske smörig, men extremt passande på alla sätt och vis och hjälper till i att skapa den magiskt poetiska stämningen som filmen bjuder på. Denna stämning bryts dock emellanåt av ett visst instick, något jag kanske inte uppskattar till fullo. Skådespeleriet är däremot inget extra, utan är medvetet undertonat och i skymundan. Sedan är den ju tyvärr rätt tom på mycket av vad tema och plot heter och det kan vara okej, men här känns det faktiskt rätt mycket som tomt mest. Detta drar självklart ner filmen. Men det är ändå en medelfyra.
JimCarrey
2013-04-08
Otroligt vacker film. Hur hon t.ex. går efter honom när han dricker vatten och hur spännande och jobbig bara den lilla promenaden känns. Samtidigt som den är hjärtskärande säger den mig inte lika mycket som många av Denis andra filmer, men riktigt riktigt bra 3+
nosferatu
2010-10-24
Intimitet är det rätta ordet för att beskriva denna glimrande förförelse-novell. Hela historien kan gärna betraktas som både banal och kliché utan att för den sakens skull göra upplevelsen till det sämre. Det var länge sedan jag såg mänsklig närhet komponeras med en sådan precision, för att inte tala om ögongodiset till alla förbiflackande inramningar där man nyttjar miljön av regnsköljda bilrutor och gatljus att angränsa till det abstrakta, får nog söka mig till ren avantgarde-film för att hitta något motsvarande. De små animerade inslagen som med all förståelse kan skapa frustration i hur den bryter mot estetik och atmosfär i övrigt och egentligen hör hemma i valfri pixar-produktion, jag låter dessa tolkas som regissörens sätt att påminna oss om att det (tyvärr) är en film vi ser och att det verkliga livet alltför sällan ter sig såhär. Vacker, verklighetsnära feelgood som i mina ögon skulle lämpa sig ypperligt som filmdate.
Tonti
2010-09-21
Fantastiskt stämningsfull. Älskade musiken, skådespelarna, fotot och känslan. Intressanta ansikten, fina gatubilder och bra intimitet. På sätt och vis ganska simpel men likafullt finns det nog ingen annan film som denna riktigt.
KimEkberg
2010-09-18
En ganska svag, men ändå, fyra. jag gillade väldigt mycket stämningen och sensibiliteten i denna film om livet själft. den var lite fult och konstigt klipp med dissolves och slowmotion och dansande sardiner, men inte ens det kunde ta i väg den vackra ingivelsen av kroppslig närhet och mänsklig kontakt i en avskärmad värld.
FilmSimon
2010-09-15
väldigt väldigt svag fyra för jag måste iaf vänta i minst ett halvår innan jag orkar se om den här utan att gå. men gud va fin den va! väldigt inspirerande också men jag blev extremt utmattad av att kolla på alla sex scener :D sen så blev jag jävligt törstig av hans sexiga dricka vatten teknik. aja en bra film som är mycket värld att se EN gång. hej
FarbrorKit
2010-09-15
Ful ankunge? Jaja, ivartfall, den var rätt ointressant och inte så sjukt snygg som jag har lärt mig att förvänta mig av Agnés Godard. Jag störde mig lite på allt fade:ande hit och dit och jag vill inte riktigt komma så nära karaktärerna som hon vill (att jag ska), men det är nog mer ett problem från min sida. Jag tycker att det är lite kul att Claire Denis i väldigt många av sina filmer brukar sig av den gamla goda "male gaze" fast åt andra hållet, och man får väl säga att det kulminerar här kanske? I övrigt kändes musiken sjukt julkalender.
DanielMott
2010-09-15
Ful ankunge förförs av kedjerökande främling i bilkö, i en film som kräver sin sinnesstämning. Utsökt foto av Agnès Varda, och bra ljuddesign. Att det hela balanserar på en fin neonlinje av skitnödighet och en del onödigt vimsiga inslag à la Amélie drar ner betyget något. ¶ Betyg: 3+ ¶ Cinematekets kopia är oroväckande repig i början men hämtar sig snart, plus för bra engelsk text.