2.1

Friday the 13th

Efter ett antal filmer om de hemska morden vid Crystal Lake får vi nu reda på hur allt inleddes genom en djupdykning i massmördaren Jason Voorhees dunkla ursprung. "Friday the 13th" fokuserar på historien som blev startskottet för alla grymma händelser vid Crystal Lake. I en återberättelse av originalfilmen "Friday the 13th" utspelar sig storyn vid det klassiska sommarlägret där en mystisk mördare systematiskt massakrerar ett gäng ungdomar.

Originaltitel Friday the 13th
Regissör Marcus Nispel
Manus Damian Shannon, Mark Swift
Genre Skräck, Mysterium, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Jared Padalecki, Danielle Panabaker, Travis van Winkle, Derek Mears, Amanda Righetti, Aaron Yoo, Arlen Escarpeta, Julianna Guill, Willa Ford, Ryan Hansen, Jonathan Sadowski, Ben Feldman, Nick Mennell, America Olivo, Nana Visitor, Kyle Davis

Skapad 2009-02-12 av Andy_B
Här bjuds det på skräckfilm, återigen av Marcus Nispel som gjorde en småintressant remake 2004 av klassikern ”The Texas Chainsaw Massacre” från 1974. Den här gången har han dock lyckats med ...   Läs mer »

2017-10-24
myslas
2017-04-17
Som de flesta andra moderniseringar av gamla klassiska skräckfilmer så är det här väldigt dåligt. Även om förlagan inte var något vidare så är det här mycket sämre.
Hanness
2016-06-26
Så otroligt usel.
LenWidleheyt
2016-06-23
Bättre än den här någon rätt att vara. Jämfört med alla föregångarna då alltså. Konstigt att klämma in en hel minifilm i första akten. Lite dålig fantasi i morden, men Jasonkänslan är faktiskt riktigt hög. Alla karaktärer är klippta ut pappkartong, som det ju *ska* vara.
Tatty
2016-06-12
Lagom okej och spännande.
Kimchi
2016-04-23
Känner mig snäll med betyget, men njaee det här var verkligen inte särskilt upphetsande. Positivt är väl att man inte gör en remake rakt av utan istället gör en ny film men samtidigt hyllar vissa scener ur originalen. Där slutar väl oxå det positiva och resten är ganska tafatt och jag förvånas över hur fantasilösa de flesta morden är
Misslovemovie
2015-09-15
Jag förstår inte varför denna filmen klassas som en remake eftersom handlingen och Jason var helt annorlunda än i de gamla filmerna. Jag tyckte faktiskt filmen var som mest spännande från mitten till slutet ungefär, kanske berodde det på att det var bättre skådespelare än de i början? Bästa kommentaren var den om hockeyklubban. Jared Padalecki var inte helt fel han heller.
Brouhaha
2015-06-04
De flesta skräckfilmer har bara en black guy med. Den här har både en black guy OCH en Asian guy. Så det känns inte rätt att ge filmen en etta när den försöker nå ut till alla på det viset. Men i övrigt är den riktigt usel.
Maduson
2015-05-31
Man blir mest förbannad över hur dålig den är på precis alla plan. Och Jason acceptera att morsan död och skaffa ett jobb
DrJW
2015-02-13
Gillade dock att dem gjorde en hyllning till de andra filmerna i vissa scener, men tyvärr......