2.8

Fridolfs farliga ålder

I semestertider blir Fridolf ansvarig för Kolonialvarubolagets kassa, dvs 23 000 kronor och nyckeln till kassaskåpet. När han glömmer nyckeln i kassaskåpet blir pengarna stulna, och det måste vara någon på kontoret! Men vem? I samma veva fyller Fridolfs fru Selma 60 år, och ett halsband ska inhandlas, men hur tar man halsmått på sin fru egentligen?

Originaltitel Fridolfs farliga ålder
Alternativ titel Lille Fridolfs farliga ålder
Regissör Torgny Anderberg
Manus Rune Moberg, Rune Lindström
Genre Komedi, 50-tal
Skådespelare Georg Rydeberg, Hjördis Petterson, Ingrid Backlin, Inga Gill, Douglas Håge, Gösta Prüzelius, Siv Ericks, Kerstin Dunér, Marianne Nielsen, Jan Molander, Sture Ström, Olle Hilding, Rune Halvarsson, Leif Burken Björklund, Lillian Elgö

Dele
2020-10-07
Oförarglig lättsam komik. Denna är ngt "bättre" än föregångaren och får en svag betygstrea.
2016-08-07
Absolut inte dålig men tyvärr inte riktigt lika bra som de tre föregående filmerna. Underhållande och rolig är den ju och skådespelarna gör bra ifrån sig. Passar bra som matiné en regnig eftermiddag.
2015-05-02
Lille Fridolf-filmerna från 50-talet fanns inspelade på VHS när jag växte upp och liksom allt annat som fanns i filmformat så såg jag allt flera gånger om. Som historier är dessa inga mästerverk men de är än idag riktigt roliga och Douglas Håge är underbar i rollen som Fridolf. Vill man kolla in svensk filmhistoria när det gäller komedi så se till att ni inkluderar Lille Fridolf och Douglas Håge. 3+
yrkeschaufföre
2009-12-14
Ganska rolig faktiskt. Kassaskåpshistorien är "spännande"
kennert
2009-12-13
Sämre än de föregående.
kus
2009-03-10
Braq mycket roligare än Åsa-nisse
TobiasRydén
2008-05-25
Fånig film men underhållande. Förutom Håge är också Jan Molander väldigt bra och rolig.
HerrArne
2007-05-29
Tro inte Roy-Benga;) Detta är en oförarglig muntration med en toffelhjälteproblematik som inte känns helt up-to-date.
fridolf
2005-10-04
var ju bara tvungen att kolla på denna efter att ha sett Fridolf sticker opp. Fridolf är ju som ni alla kanske vet, min idol, min gud, mitt allt. I denna film gör han inga felsteg inte, han är ju så kung som man bara kan bli.
Roy-Benga
2005-10-04
Ja det är verkligen farligt i denna filmen och det märks i de läskiga scenerna som ibland blev lite för mycket för lilla mig!