2.9

Friends & Neighbors

Filmen skildrar tre kvinnors och tre mäns kärleksliv. Alla har de något de inte vill att andra ska se.

Originaltitel Your Friends & Neighbors
Regissör Neil LaBute
Manus Neil LaBute
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Aaron Eckhart, Ben Stiller, Jason Patric, Nastassja Kinski, Amy Brenneman, Catherine Keener

AlbinWesley
2014-08-01
Det är bra och rappt men inte så värst givande känner jag, även alldeles för vulgärt för min smak. Så jag vet inte... Det duger, det är bra som sagt. Men bara knapp trea.
precineadd
2013-12-20
om vi nu snackar 90-tal så ska jag få citera Elaine i Seinfeld: Den här filmen är FAKE FAKE FAKE FAKE FAKE FAKE FAKE - storyn har gjorts tusen gånger förut, dialogerna är innehållslöst trams framfört av krystat tillgjorda skådespelare, karaktärerna gör vad manusförfattaren vill, det finns ingen egen inneboende logik i berättelsen, allt är bara fluff och ansträngda pretentioner, och främst, eftersom det inte säger nånting djupare om "relationer" blir det meningslöst. hade jag gått på gymnasiet hade den kanske imponerat på mig, tur att jag inte gjorde det och aldrig såg om den för i så fall hade jag gått runt med föreställningen att den var bra
Macheath
2009-08-25
Känns lite stolpigt emellanåt, lite sökt och aningen konstlat, tillrättalagt. Men helt klart värt att se och upplyftande med de moraliska gråskalorna.
WillyV
2009-08-25
Den var riktigt skruvad, svart och sjuk. Dvs mycket bra. Tyvärr höll den inte riktigt ihop och alla karaktärers beteenden kändes inte helt motiverade. Extra plus för Apocalyptica-sountracket (bara Apocalyptica). Men, den liknar inget annat och erbjuder sex i olika former (även prat om dvs) nästan oavbrutet. Lite av ett kusinbarn till Happiness. Svag fyra.
final_cut
2008-10-26
Bara manuset är värt hela betyget!
Bomkia
2006-07-15
Bra skådespelare och intressant manus. 3++
Moonlighting
2006-07-06
Neil Labutes mästerverk och bästa film. Som en starkt kryddad Eric Rohmermoralitet. Samtliga skådisar spelar på toppen av sina förmågor. Mest förvånar Ben Stiller som visar vilken fin aktör han egentligen är. Mest inspirerad och ambitiös känns Jason Patric i sitt livs roll som misogyn, känslokall läkare. Underbar scenografi, stram regi, lysande manus. En av 90-talets absolut bästa relationsfilmer.
mkreku
2006-06-16
Jäkla filmtipset som alltid tipsar om filmer som är stört omöjliga att hitta någonstans.
AlmightyBob
2006-05-23
Jaha, och hur skall man lyckas komma över denna film då?