3.2

Fröken Julie

Filmatisering av August Strindbergs berättelse om den omöjliga kärleken mellan den grevliga fröken Julie och betjänten Jean.

Originaltitel Fröken Julie
Alternativ titel Miss Julie
Regissör Alf Sjöberg
Manus Alf Sjöberg
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Ulf Palme, Anders Henrikson, Åke Fridell, Inga Gill, Lissi Alandh, Anita Björk, Märta Dorff, Max von Sydow, Margaretha Krook, Kurt-Olof Sundström, Inger Norberg, Jan Hagerman

MariaJs
2019-08-14
wow
kakbakarn
2018-10-15
Sjöbergs regi är briljant och innovativ, men ändå saknas något för att verkligen greppa tag. Det verkar eländigt svårt att verkligen lyckas med teaterpjäs på film, även när man som här verkligen gjort film av det hela. AlbinWesley här under menar att det är just det filmiska som får berättelsen att tappa i styrka och intensitet. Det är en intressant tanke för i så fall är Sjöbergs skickliga regi såväl styrkan som, märkligt nog, också svagheten. Sen är nog varken Björk eller Palme några riktiga favoriter för mig och det är ju de som bär upp huvudrollerna, så kanske det bidrar till mitt ambivalenta omdöme.
Andravåningen
2016-07-05
Jag har betraktat Anita Björk som snäppet blekare än Bergmanbrudarna, men hennes karisma här når helt klart upp till deras nivå. Palme däremot köper jag lika lite här som i andra hunkroller som han av någon anledning fick titt som tätt. Han är väl en duktig skådis men det är som att jag ser hans kala hjässa genom peruken. Vad beträffar Lissi Alandh så frågar jag mig varför hon inte blev en större filmskådis. Hade önskat att hon var med i många fler filmer än vad hon är.
andmoreagain
2015-03-15
Med rätta betraktad som en undantagsfilm (dvs en äldre svensk film som faktiskt är bra på riktigt). Alf Sjöberg har gjort en film och inte försökt göra en teaterpjäs avfilmad och han gör det väldigt bra. Snyggt filmad med komplexa tekniska moment och stundtals känns den rätt frän och djärv. Tyvärr befinner sig skådespelarensamblen på "teaterscenen" vilket bidrar ibland till ett löjligt överspel som ibland känns rätt men ibland förstör det hela. Till sist: - Dräng är dräng! - Och hora är hora!
Zero75
2013-11-03
Har aldrig fastnat för pjäsen innan. Alltid känt att det är lite styltigt och fegt, sin klasskamp till trots, mest irriterande och det osande sadomasochistiska.. mest lite fjompigt. Alltid velat se någon version där dom tar det vidare, sätter det mer på sin spets, spöar skiten ur den där Strindberg. Men det är väl pjäsens storhet.. att inget händer. Alla är fast i sin klass. Men ändå, det hade kunnat göras bättre. Mer ångestfyllt, psykologisk tätare, deras tvära kast mindre farsartade och deras hämningar brutalare. Denna film gör kanske inte detta varken i replikerna (Dom är väl heliga) eller i skådespeleriet, som aldrig helt får implodera eller blomma ut, men bilderna är HELT FANTASTISKA och klippningen och åkningarna som fladdrar rastlöst mellan minnen och nutid är mycket imponerande. I slutet är dåtid/nutid helt upplöst. Karaktärer från förr vandrar genom rummet samtidigt som huvudpersonerna talar. Det ryckiga, att vissa scener går fort, andra långsamt bidrar bara till det oroligt febriga, lätt hallucinatoriska. Det blir labyrintiskt och mardrömslikt. En bra film!
AlbinWesley
2013-09-24
Somliga tycker att Sjöberg lyckas utmärkt med att göra en film snarare än en filmad teaterpjäs, personligen tycker jag att det är där den tappar allt. Den sätter ingen tilltro till sina skådespelare, monologer som kunde gett deras karaktärer större djup är istället tillbakablickar, filmade förvisso snyggt men som mycket annat i filmen allt för uppenbart. Det finns ju potential till ett strålande kammarspel så som exempelvis Vem är rädd för Virginia Woolf?, om man bara sätter rätt fokus, men nej. Givetvis är den ändå bra, men med lite för mycket fel.
Gigi1943
2012-12-30
Har alltid älskat Anita Björk, det är också hon som höjer hela filmen. Inget fel i nånting egentligen, bra foto, bra regi, snygg miljö, alltigenom intressant och nostalgiskt.
StureStenhög
2012-12-08
En sån där film som det är lite svårt att skriva en kommentar till, jag tycker ju att allt är bra, men inget är fantastiskt. Jag hade bara vag koll på historien sen tidigare (har sett 90-tals-filmen för ca 10 år sen), men det är ju bara att konstatera att den är intressant. Skådespelarna sköter sig också bra, midsommarkänslan finns där, och man lyckas undvika att det blir för teatraliskt. Stabil trea
apmannen
2012-11-25
Det här var väl i runda slängar min 20e Julie, en mycket blygsam siffra i mina kretsar. Vet att det finns en inofficiell 100-klubb i Stockholm och dit har man ju en bit.
PierreLunaire
2012-11-22
En av Strindbergs bästa pjäser som med Alf Sjöbergs handlag inte blir filmatiserad pjäs utan en riktig film. Det är starkt spelat men man kan möjligen reagera på att Sjöberg lite i onödan förstärker den kvinnofientliga sidan i pjäsen. Det finns det inget skäl till eftersom det är i spelet mellan Jean och Julie som både pjäs och film har sin styrka.