2.4

Fröken Kyrkråtta

Kontorsflickan Eva arbetar på bank och är hemligt förälskad i den ogifte bankdirektören. Genom små knep lyckas hon blir hans privatsekreterare där hon blir så duglig att hon gör sig oumbärlig. Men det går inte som hon tänkt sig när hon i stället uppvaktas av bankdirektörens son.

Originaltitel Fröken Kyrkråtta
Regissör Schamyl Bauman
Manus Ragnar Hyltén-Cavallius
Genre Komedi, Romantik, 40-tal
Skådespelare Marguerite Viby, Edvin Adolphson, Ernst Eklund, Emil Fjellström, Douglas Håge, Karl-Arne Holmsten, Eivor Landström, John Botvid
Filmnummer 19372

Memmem
2016-07-26
Underhållande komedi och klassiker! En av de många filmer som gjordes under Andra världskriget för att underhålla befolkningen och sprida glädje. Biobiljetter var ju inte ransonerade! Filmen bygger på en ungersk pjäs som spelades Jorden runt och också har filmats i många länder. Filmen fick genomgående mycket bra kritik, framför allt Schamyl Bauman och Marguerite Viby. Direktören för Nordbanken, på den tiden en fiktiv bank, återvänder från Nordamerika för att fusionera flera pappersmassebolag. Han avskedar sin privatsekreterare för att hennes kvinnlighet stör honom i hans arbete. I stället försöker en arbetsam danska få platssen och lyckas när hon visar sin duglighet. Problemet är bara att många män på banken blir förtjusta i henne. För många män! Utmärkt regisserat av den skicklige Schamyl Bauman, skämten kommer helt rätt i tid. Utmärkt spelat av de skickliga komedianterna Edvin Adolphson, Marguerite Viby och Karl-Arne Holmsten. En del utomhusbilder finns med: Torslanda och Bromma flygplatser samt timmerfällning i Norrland. Inomhusscener dominerar dock: Sörmlandsbanken, Grand Hôtel, båda i Stockholm, och bostäder. Betyg: 4-
TobiasRydén
2013-03-05
Karl-Arne Holmsten är utmärkt, men jag har svårt för Viby och någon handling finns egentligen inte. Dessutom har den åldrats (se Snahs kommentar).
sofieL
2007-07-07
fin och underhållande. Rolig scen när alla huvudrollerna går in till John Botvid en efter en för att tala om sina kärleksbekymmer.
Heartsick
2006-08-14
Tja, jag tog mig igenom den, vilket betyder att den inte tillhör det sämsta jag sett, men bra? Absolut inte.
santiago
2006-07-04
Inte mycket att ha.
Snah
2004-11-05
Könsroller från helvetet.
NHL
2004-11-03
Tja, klassiker...allt är väl relativt. Tycker nog att den här var riktigt tafflig. Storyn gick inte framåt och det var väldigt oengagerande.
maradona
2004-10-27