From Beyond

Den smått galne och genialiske doktor Pretorius och hans kollega doktor Tillinghast arbetar med ett något udda experiment. Genom att stimulera en viss del av hjärnan med hjälp av resonans från en märklig maskin, så öppnar de sinnet så att de kan se och uppleva en annan dimension. Men det är ingen vänligt sinnad dimension, utan en som är befolkad av hemska odjur och bestar. När doktor Pretorius under ett experiment får sitt huvud avbitet av ett monster blir kollegan Tillinghast, spelad av Jeffrey Combs, misstänkt och dessutom anklagad för att vara sinnessjuk. Men den ambitösa och kunniga psykologen McMichaels räddar honom från den madrasserade cellen eftersom hon tror på hans osannolika berättelse. Nu vill hon utföra experimentet igen för att bevisa att Tillinghast inte är galen.

Originaltitel From Beyond
Alternativ titel H.P. Lovecraft's From Beyond
Regissör Stuart Gordon
Manus Stuart Gordon, Brian Yuzna, Dennis Paoli
Genre Skräck, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Ken Foree, Jeffrey Combs, Barbara Crampton, Carolyn Purdy-Gordon, Ted Sorel, Bunny Summers, Bruce McGuire

Skapad 2019-10-13 av Rubbermonster
Stuart Gordons Re-animator var ju verkligen en smash-hit när det gäller splatterfilmer och när han följde upp den med ytterligare en Lovecraftfilmatisering så var det många som hade höga förv...   Läs mer »

2017-10-30
stoked87
2017-03-04
Såg den här när jag var 5 år gammal vid 1992 aldrig haft så mycket mardrömmar och kommer aldrig glömma det.
LucaCanali
2016-10-09
tuffa transformationer, synd bara att stuart gordon ska vara så pryd för här fanns det verklig potential. det hade varit rena straffsparken att sätta det här manuset i händerna på någon halvgalen italiensk regissör. betyg: bra+ (64/100).
BrutusBeefcake
2016-09-04
Härlig 80-tals skräck men fantastiska effekter. Det här är riktigt bra. (10+/15)
Supernaut
2016-01-04
Lovecraft-inspirerad skräck som osar av charm. Inte lika skarp som Re-animator men mycket underhållande.
2015-12-08
Att leta logik i storyn är lönlöst, här är det fokus på snask, gore och slemmiga effekter. Och bra är den på sitt rubbade sätt. En utmärkt klassiker i genren om man tröttnat på moderna "jump scares", trista cgi-effekter och skakiga handkameror.
Solidus
2015-12-07
Geggig effektfilm från 80-talet. Historien är tunn och skådespelet ojämnt, men effekterna funkar. Trots sin korta speltid, så blir filmen en aning tröttsam. Godkänt.
martineden
2015-12-06
[rek. 3] Jag är ju lite av ett Stuart Gordon-fan och gillar det mesta han har gjort. I denna film är effekterna mycket imponerande och filmens stora behållning. Tyvärr, känns själva intrigen oerhört krystad och nästan pinsamt tunn. Något av en kultklassiker som jag, även om den har sina svagheter, gillar. Sådär. 2.
Punkliv
2014-07-18
Trean sitter kvar efter en omtitt men lite svagare nu.
dudson
2014-03-23
Hallelulia vilken super grym och splattrig film med as snygga effekter&coola monster. En av dom bästa filmerna med temat i en annan dimension.