3.1

From Hell

Detta är en filmatisering om den första berömda seriemördaren, Jack Uppskäraren, en myt i brottshistorien. Fem offer under tre månader hösten 1888 i Londons East End, där fattiga och kriminella bodde, blev hans verk. Offren, alla prostituerade, var lemlästade och sönderslagna på ett ovanligt bestialiskt sätt, och vissa detaljer visade klart på kvinnohat och snedvriden sexualitet. När morden plötsligt upphörde började man spekulera i mer eller mindre osannolika identiteter, från kända brottslingar till kungligheter. Drottningens läkare, Sir William Gull, var en av de misstänkta. Det som skiljer den här filmen från andra om Jack Uppskäraren är teorierna om de misstänkta bakom dessa bestialiska dåd. I filmen ser vi även en lågmäld kärlekshistoria mellan polisen Fred och den prostituerade Mary Kelly.

Originaltitel From Hell
Regissör Albert Hughes, Allen Hughes
Manus Rafael Yglesias, Terry Hayes
Genre Kriminalare, Skräck, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Johnny Depp, Heather Graham, Ian Holm, Robbie Coltrane, Ian Richardson, Jason Flemyng, Katrin Cartlidge, Terence Harvey, Susan Lynch, Paul Rhys, Mark Dexter, Lesley Sharp, Estelle Skornik, Nicholas McGaughey, Annabelle Apsion, Joanna Page

Skapad 2002-10-08 av steffoo
Dags att än en gång ta sig an myten om den fruktansvärde ”Jack Uppskäraren”. Denna gång i 2000-tals version av regibröderna Hughes. Manuset bygger för övrigt på en grafisk roman (annat namn...   Läs mer »

RustyFilm
2018-09-27
En film om ett av historiens mest ökända och olösta seriemord. Mördaren gavs öknamnet Jack the Ripper, händelsen utspelades 1888 i London. Filmatiseringen av händelsen baseras på en ”grafisk roman” från 90-talet. En ganska så snårig intrig presenteras med mörka och dystra bilder. Står man ut med svårmodet så finns där en spännande och klurig handling.
2017-10-11
Småspännande
2016-09-18
Spännande och ganska intressant film som försöker besvara en fråga som vi antagligen aldrig kommer få svar på. Johnny Depp är som vanligt bra och även Heather Graham gör bra ifrån sig.
Sarakin76
2015-12-24
Lang ifra feilfri film men faktisk litt spennende innimellom.
Dutch
2015-12-12
Det stora problemet är att Heather Graham är alldeles för fin för att vara prostituerad. Annars en härlig mörk film i de nattsvarta trånga kvarteren i 1800-talets London.
TheHorrorfan
2015-08-24
Ganska tråkig, men bra gjord med bra skådespelare. Dock så väger inte det upp till ett högre betyg tyvärr.
martineden
2015-06-20
[rek. 3] Det finns både positivit och negativt att säga om denna film. Den är ju baserad på en graphic novel, vilket förklarar många visuella element. En helt fantastisk grupp brittiska skådespelare, i vilken Depp och Graham känns pinsamt malplacerade. Här framträder kontrasten mellan riktiga karaktärsskådespelare och filmstjärnor: allt i från vänskapskretsen av prostituerade till Ian Holm och Ian Richardson. Kärlekshistorien funkar inte heller och "synerna" känns helt onödigt. Robbie Coltrane är mycket bra också. Blandad kompott för det är också ganska visuellt och stämningsfullt, men manuset är lite ojämnt. Bra!! 2+/3-
Tatty
2015-06-11
Lagom bra film med Johnny Depp. Han gör rollen bra som vanligt.
carnevil
2015-01-16
Kommer inte i närheten av den smått geniala grafiska novellen.
Engravadlax
2014-12-06
Ian Holm är bra, det är hyfsat blodigt, men handlingen engagerar inte särskilt och det är inte mycket till mysterium.